Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5596 ggr
Hirit
0

Fiskvakt

Hej Nu är vi fiskskötare några veckor, vad vi glömde fråga ägaren (o han glömde tala om)ska lysröret i akvariet var släckt under natten? eller kan det lysa hela tiden.

Gör det något om det är svalt i rummet? tack.

[TheoA]
0

Det är väl en doppvärmre i akvariet? om det är en så kan det stå lite svalt.

Ja Lysrören ska vara släkta på natten.

Niklas30
0

10-12 timmar e lagom o ha tänt :)

CaithSith
0

Låt det lysa ca 10 timmar om dygnet.

Tänk på att inte mata för mycket, det är ett fel som många fiskvaktare gör av misstag! Fiskarna kan se hungriga ut men de behöver inte alls så mycket mat som de ger sken av Flört Det har hänt många gånger att alla fiskar dött på grund av att man matat för mycket. (kortfattat; maten börjar ruttna i akvariet och vattnet blir förgiftat).

Hirit
0

Tack för svar. Tryggt att få svar från någon som har erfarenhet. Vi har spolat igenom sanden eller gruset kanske det heter och rengjort akvariumet. (vi kan inte nå ägaren eftersom dom befinner sig i Syrien)

Ägaren har ingen doppvärmare,men det är nog inte för kallt i rummet  och tempen i vattnet skulle vara 21-22 grader.

Finns det det något som kan rena vattnet i akvariumet under tiden tills det blir dags att byta vatten. Kolfilter nämner min man.

Om det skulle hända att en fisk dör vad kostar en sådan - det är bl.a orangeaktiga fiskar i akvariumet med lite gult på.

Hirit
0

Är det normalt att fisken håller huvudet över vattenytan-den kanske hämtar syre- pumpen går som den ska.

[TheoA]
0

#4 Man ska aldrig tömma hela akvariet och spola av sanden! då dör alla bra bakterier och fiskarna kan dö..

#5 Nej det är inte normalt astt den har huvudet ovanför vattenytan. det är nog för att du har tömt och tvättat av sanden!

Hirit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser de här fiskarna ut, hur mycket kostar sådana.De är bara de som "går " upp till ytan och sedan ner igen. Vad gör man med sanden/gruset måste det köpas nytt.

[TheoA]
0

#7 Nej.. man ska bara inte skölja av gruset för däri finns alla viktiga bakterier.. Det serr ut som en Guldfisk eller Slöjstjärt.. hur mycket dom kostar brukar varierar

Hirit
0

På ett ungefär bara från vilket lägsta till högsta pris. Några hundra kronor? Bara så man vet på ett ungefär.(ovanstående fisksorter)Djuraffären rekommonderade även ett medel som heter EASY-LIFE som ska göra vattnet bättre för fiskarna. Jaja alltid lär man sig något och det är bra. Vi rengjorde inte pumpen, eller andra attrialjer i akvariet i alla fall.

kent
0

det är Guldfisk …dom kan du ha lite kallt till…ja det är ganske normalt att dom ta luft oven för ytan. en stor Guldfisk koster kanske 300.-

Hirit
0

Tack för alla svar snälla ni. Det verkar som dom har piggnat till och håller sig där dom ska. Vi kommer även att lämna vattenprov i djurbutiken i stan där man kunde göra det.

Dodat
0

Jg hade också velat ha så noga skötare till mina kar på resor ;)

// Dodat :)

Hirit
0

Tack, ja vi gör så gott vi kan och nu kan jag tala om att grannens fiskar är jättepigga, speciellt efter att vi tillsatt EASY-LIFE och bytt filter i syrepumpen. De gamla filtren var snusbruna och hur äckliga som helst.Bläääääää.

oh-la
0

att filtret är snusbrunt är ingen fara. det är bättre än ett nytt filter. i filtret bor en massa bakterier som krävs för att bryta ner alla gifter som finns i vattnet. nr du byter till ett nytt filter tar du bort alla dessa bakterier och startar om akvariet på nytt. samma sak när du tvättar sanden. de två viktigaste platserna för dessa bakterier är sanden och filtret och de är nu totalt nollställda. nu finns det inget i akvariet som tar hand om de giftiga ämnena, och risken är att fiskarna blir förgiftade. med tanke på att det är slöjstjärtar i akvariet i kombination med att det inte ser ut att vara speciellt mycket växter (inga alls?) skulle jag om jag var du för det första låta bli att ändra mer, och för det andra hålla stenkoll så att fiskarna inte är uppe vid ytan mer och "andas". det de egentligen gör då är att de i ren desperation försöker andas luft eftersom förgiftningen (kallas nitrit) gör att det blir svårt för dem att andas.

akvarier ska man låta bli att pilla i så mycket som det går. framför allt om man inte vet vad man pysslar med. börjar fiskarna kippa efter luft igen får du göra delvattenbyten, alltså tömma akvariet till hälften och fylla på nytt vatten. detta ska upprepas ett par dagar för att få bort gifterna.

Hirit
0

Fiskarna ser ut att må bra nu, min man köpte med någonting som djuraffären sade att man skulle dränka in det nya filtret med i rätt mängd förståss och han delbyter vattnet efter inrådan. De är roliga att titta på när de lever rullan. Tack för tipsen.