Nitrit!
Ja ha, nu har jag fått Nitrit i mitt stora kar. I förrgår bytte jag 50% av vattnet och satte i ytterligare tre växter och tänkte jag ska byta lika mycket i morgon igen. Och göra så här med någon/några dagars mellanrum även nästa vecka, samt mata sparsamt.
Finns det något man kan hälla i så det inte blir så här igen? Karet startades upp för lite drygt 1månad sen så jag antar att detta inte alls är ovanligt….
Har råkat ut för samm sak allderles nyss, jag pratade med en kille igår som rekomenderade ett medel som tar bort nitritet jättefort, tog bara 10 min för honom sedan var det så gott som borta. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men kan kolla det heter när jag kommer hem :) Sedan så är det bra om du anväder nirtivec varje dag i ca 10 dagar (bara att hälla i nån skvätt, man kan inte ta för mycket av det) för att få igång bakteriekulturen och det tar även bort nitritet på lång sikt.

Kolla gärna vad det heter som han rekomenderade. Ska även ta och köpa nitrivec då. Lite konstigt för på Djurmagazinet sa hon att jag bara ska byta vatten ofta nu i början och sen trappa ner efter någon vecka… Hon sa inget om några medel alls…
Det hjälper ju på traven med medel, men man ska alltid använda nitrivec när man startar akvarium i ungefär en vecka och sedan så gör det inget om man häller ner lite då och då, bara bra för bakterierna :) Ska man rengöra filtret (vilket man hellst ska undvika) så kan bakeriekulturen förstöras och det tror jag också kan orsaka högt nitrit. Nu sger jag inte att det är just så här man måste göra men det fungerar för mig :)

att du får nitrit vid nära en uppstart har sina anledningar, många finns det men det kräfs bara en av dessa anledningar för att du ska få nitrit, här följer några exempel:
Skaffat för många fiskar för fort dvs ingen mjukstart med 2-3 fiskar…
Matar för mycket
För få växter
Vill du inte att nitriten skall förvärras och inte vill riskera att fiskarna dör så bör du tillsätta 4-5 matskedar med salt för att motverka att nitriten växer, fortsätt att byta vatten i minst en vecka, ha en eller två "fastadagar" för fiskarna… Funkar inte detta lovar jag att hoppa i sjön;):)
Kan tillägga att det inte får vara jod i saltet :)

Salt har jag i sen start, växter har jag MÅNGA men tyvärr har jag ju en del fiskar också då dom följde med när jag köpte karet begagnat. Och förra ägaren hade "skurat" filtret till pumpen innan jag han säga att hon inte skulle gjort det. Så det blev en hel omstart.
Ska däremot minska ner matandet lite 

aha, där har du anledningen!:) inga bakterier i filtret längre, ajaj!
lycka till med att få bort nitriten!:)
Då är det bara att börja hälla på med nitrivec! :) Kollade vad det där medlet hette och det heter toxivec.

Tack för alla tips! Är det någon som vet när filtret i pumpen fått lite bra bakterier igen? Tar sånt lång tid? Funderar på hur det blir om man köper ny pump till ett nytt kar.

det brukar ta upp emot ett par månader innan det är igång, men om man har lite framförhålling kan man skynda på det genom att exempelvis be en kompis med fungerande akvarium klippa ut en bit filter ur sitt akvarium och klämma ut lite vatten ur filtret i en flaska, samt ta en näva bottengrus. allt måste självklart hållas blött under eventuell transport, och såtillvida att du inte köpte akvariet med vatten eller planerade att frakta hem filter mm i hinkar meed vatten hade alla filterbakterier hunnit dö oavsett innan du fått hem det.
filterbakterier finns framför allt på två ställen. i filtret och i bottengruset. i bottengruset finns den största mängden och den som är viktigast.
under tiden som man väntar på att akvariet ska komma igång är det viktigt att man är noga med vattenbyten, har lite fisk och introducerar nya under lång tid, har mycket snabbväxande växter och matar sparsamt. på det viset kan man undvika nitrat och nitrit. det alldra vanligaste är dock att man får en topp, och den kommer oftast ca en månad efter att akvariet startat. din topp var alltså inte speciellt oväntad.

Jag köpte mitt akvarie av en familj på granngatan så det tog bara ett par minuter hit. Men det hjälper ju inte efter som hon tvättat ur filtret jätte noga med kranvatten innan ;-(
Men när jag byter vatten, ska jag låta botten vara då? Eller ska jag rengöra gruset från allt bajs mm?

du kan dammsuga med hävert, men ta på inga villkor upp gruset och tvätta det. vattenbyten ska ju inte heller vara speciellt stora. ett välfungerande akvarium behöver man inte ens byta vatten i utan det kan räcka med att fylla på det vatten som dunstar. i min bok ska akvarier låtas bli att pillas på i så stor utsträckning som det bara går. ju mer man rör om desto mer ställer man till det i det lilla ekosystemet. men det är som sagt min åsikt, och det finns väl nästan lika många skolor som akvarister :P