Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1950 ggr
MsNattiz
0

Tofsalger

effektivste sättet att få bort dom?
hört att siamesiska algätare är bra på att rensa bort såna?
vet dock inte så mycket om den fisken.

något annat bra sätt för att få bort dom?

akvariet
0

alla sorters algätare är bra på att äta alger (uppenbart?):)

Mot toftalger finns tyvärr inget igentligt botemedel men har du stort tålamod och enorm noggrannhet så kan du försöka rulla upp algerna på en blompinne och sedan rycka av algerna på växten. gör du detta upprepade gånger kan du med lite tur bli av med dem:)

Tofsalger trivs särskillt bra i filterutströmmningen, inredning som rötter och stenar bör tas upp och ev. kokas för att säkerställa att inte algerna kommer tillbaka.

Lycka till men att få bort algerna!

Akvariet

Ratata
0

Jag kan starkt rekomendera siamensis de är riktigt flitiga på att äta tofsalger, speciellt när de är små. Införskaffade ett gäng sådanna när jag hade problem med tofsar för ett par år sedan och de försvann efter ett tag. Kolla bara NOGA i affären innan du köper dem för jag har allt för ofta sett att flying fox säljs som siamensis, men det är en helt annan fisk som inte är lika snäll och långt ifrån lika bra på att äta alger, tyvärr.

MsNattiz
0

Har nu rivit upp de plantor som var mest utsatta, de såg verkligen inte trevliga ut längre…

kanske blir att införskaffa en sån där siamesisk ändå då.
men på bilderna var dom där väldigt lika, så vad är de synliga skillnaderna mellan dom, så att man inte råkar få en flying fox istället?

MsNattiz
0

Läste lite nogrannare nu
"Siamesens fenor är genomskinliga, och har endast ett par skäggtömmar på överläppen"

oh-la
0

en av de mest effektiva algätarna över lag skulle jag säga är amanoräkor. det finns ju en anledning till att den lilla räkan fick sitt namn efter den store akvaristen och designern Takashi Amano :P

jag har haft amanoräkor mot toffsalger, och de hade plockat bort både med och cyanon efter baran några dagar. riktigt duktiga!

akvariet
0

glömde skriva vilken mal algätare jag rekomenderar;S

Jag rekomenderar ottocinclusar, de är små och tar inte mycket plats och man behöver inte alls många för att få rent i karet på en dag:) dock så måste de ha ersättningsfoder om det tar slut/blir liten tillgång på alger med växtfoder i tablettform…

ottos blir bara ca 4-5 cm och man kan ha en 3-4 stycken för de vill vara i ett litet stim helst.

Sen är de relativt billiga i inköp gemfört med andra algätare:)

Lycka till!

#5 om man har amanoräkor som algbekämpning måste man la ha ett ganska stort gäng va? runt 10-15 stycken, fast det beror ju i för sig på hur stort akvariet är, hmm…

oh-la
0

beror nog på… jag har nog knappt en/10 l, 5 i ett 60l, och då var alla alger borta på ett par dagar. då var det dock inte bara toffsalger, utan även cyano som de tog. amano är tuffa som sjutton och riktigt effektiva. till skillnad från de flesta andra går de och plockar hela tiden, och överallt i hela akvariet, så även elger på växter försvinner.

annars har jag rensat ut mitt nya akvarium som var täckt av alger sedan det var fyllt sist på BTN-bakgrunden med 5 L144, ett antal RC och äppelsnäckor. har funkat klockrent. kan däremot säga att vare sig körsbär eller CR är särskillt duktiga algplockare.

akvariet
0

aha:) då stämmer det ju:) tja, mina yellow räkor och blue tiger är inga algglada räkor gemfört med amanon men de är färgstarka och går att få räklingar lätt av till skillnad från amanon som är genomskynlig och inte går/är mycket svår att "odla" i sötvattensakvarie vilket är synd.

Amanon blir ju också ganska stor gemfört med de flästa andra räkor man brukar ha i akvarium så då kan man ju inte ha lika många:( Men visst jag håller med dig om att amanon är bra på algfronten:)