Skillnad på Leveretts Grönling/Sewillia Lineolata?
Hej. jag har två st Leveretts Grönling och tre st Sewillia Lineolata… Nu har jag stoppat dom i samma burk igen.. (200lit)Sist slogs dom lite… Men nu håller jag stenkoll.. Har gkort om hela akvariet för deras skull, med lågt strömt vatten osv. Men jag undrar vad är det för skillnad på dom? Hur ser man skillnad på hane/hona på Leveretts?? Är det någon som vet?? Skulle vilja se om det går t.om att få bebisar?? ;)
Jag är ingen expert men jag har tagit reda på mycket information om dem eftersom jag planerar att skaffa lineolata för att försöka odla på. Men kan berätta lite jag hittat i alla fall..
Sewellia lineolata är mindre än Leveretts grönling. Jag tror grönlingen blir ungefär 12cm medans lineolata blir endast kring 5-6cm har jag för mig. Av de jag har sett har de även olika mönster, grönlingen mer prickiga och lineolata mer oregelbundna mönster.
Jag har läst att det är väldigt svårt att odla på båda dessa arter, men någon har lyckats. De vill i alla fall ha strömt vatten, som du ju sa att du hade i ditt akvarie. Jag har även hittat en sajt där de visar hur de lever i det vilda (Länk). Står även massa annan fakta där, dock på engelska. Annan bra sida, även den på engelska, Länk, men den bästa informationen hittar man ju oftast på engelska.
Jag tycker i alla fall att båda arterna är väldigt fina! Jag längtar tills jag tar hem mina :)

Tack för ditt svar!!! Men, Jag tror att det är tvärtom, att Sewillia är större, iaf i mitt akvarium… ;) Jag skulle även vilja veta hur man ser skillnad p åhane o hona på Leveretts… Dom är underbara båda sorterna! Leveretts blir alldeles vit med pyttsmå prickar när den ska ut bland den ljusare sanden och är alldeles svart när den är på mörkare stenar… Sewillian skiftar oxå färg, men inte med samma otroliga skillnad.. Det är jätteballt att sitta o titta på dom… Jag är ju oxå ute efter just att testa o se om man kan få dom att yngla av sej… Spännande… Honorna hos Sewillia är ljusare och har större ringar.. Hanarna är mörkare… Hör gärna av dej när dina kommit… ;)
Ok, på de sidor jag läst har det stått att Lineolatan är mindre och kräver mindre akvarium… Men jag har bara sett unga exemplar i verkligheten och då är de ju inte färdigväxta, så kan inte precis uttrycka mig säkert om storleken. På länkarna jag bifogade står det om skillnader mellan könen. :)
Vad roligt att de skiftar färg! Det visste jag inte :) Ja, jag kan skriva här när jag fått hem mina, men det dröjer nog någon/några månader.
Nu har jag fått hem mina. Köpte 5 stycken så förhoppningsvis har jag några av bägge könen. De får bo i mitt 52l kar tills vi fått klart bakgrunden i 108 litern. De far runt som vildar i akvariet, väldigt aktiva och mycket mindre rädda än min Ancistrus som är större än dem. Är väldigt nöjda med dem, de är himla söta tycker jag ;) Skickar med en bild på en av dem! :)

#4 coola! är det någon typ av mal som käkar alger?:D
#5 De hör inte till gruppen malar, de hör till karpliknande fiskar. Men de äter alger i alla fall. Fast jag har knappt några alger i mitt akvarie, har inte haft sen jag hade Ancistrus och siamensis, så de får algtabletter istället. Men jag håller med om att de är coola, de ser lite ut som små rockor uppifrån, jättefränt! :)

Va roligt att du äntligen fått hem dom!! Grattis!! Har haft mina i ett 400 liters ett bra tag , men det kändes inget vidare, så nu har dom fått flytta tillbax till det "lilla" igen. (250l) Nu far dom runt o mår som små prinsar (och prinsessor förhoppningsvis) ;)
#7 Ja! Oj, vilken lyx, de mår nog prima där! ;)

Som sagt, OM dom mår prima i sitt "nya" hem… Råkade av en slump titta in lite noggrannare i lilla burken nyss, o jag höll på att svimma!! Det bara kryllar av Sewillia Lineolata-bebisar!! Som hastigast såg 10-15 st!!! Såå Pyttsmå o sååååå söta!! Jag e så lycklig så jag spricker snart!! ;) 
Ännu är dom för små för att synas på kort, men jag återkommer med det så fort det bara går!! :D
ååå va roligt =) har tänkt skaffa sånna men de är så dyra 
#9 Wow, grattis! Förstår att du blev glad! Ja, lägg in bilder när du kan :D
Hur bor dem? Med några andra fiskar eller ensamma? Vad har de för storlek på gruset/sanden? Vad för inredning? Ska ju nämligen själv försöka få yngel på mina..

Jag har vanligt akvariegrus, kommer inte ihåg vad den har för stl. Men jag har lagt in massvis med stenar, byggt grottor osv. En o annan rot oxå.. Har s.k Neon Regnbågar däri, fast dom har ju förflyttats nu när det kryllar av bebisar.. ;) Nu har jag haft problem med doppvärmaren, så den har satt vattnet på 28 grader, trots att jag inte gjort det.. Men det verkade ju inte va nåt problem.. Hehe.. I övrigt bara vanliga akvarieväxter o inte sådär jätteströmt heller… Jag vet verkligen inte vad som gjorde det, men nu är dom här!! ;)
Jaha, ja :P Hoppas de överlever! :D

Det gör jag med!! Jag kämpar på med Liquifry o tabletter ett par ggr/dag.. ;) Sist jag räknade såg jag 19st!! ;)
Verkar ju bra än sålänge! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går! :)

Räknade till 32st idag.. ;) Försökte filma lite, men jag får lägga in filmen imorrn… ;) Dom växer o frodas iaf! ;) Såå söta.. :D

Nu var det ett tag sen som jag hade tid att sätta mej här..
Men bebisarna tar mycket tid av mej.. Har fått ytterligare en kull av mina älskade Sewillia… Sist jag räknade så tappade jag räkningen runt 80 st..
Har äntligen fått till några kort som jag tänkte lägga upp… Ska försöka lägga upp en film, men är inte säker på att jag lyckas.. ;)

Måste tyvärr meddela att här hemma har vi sorg… Mamma o Pappa är DÖDA!!
Jag är inte riktigt säker på varför, men alla bebisarna mår oki och även mina två Leveretts… Jag är sååå himla ledsen… 
Vad söta de var!
Men oj, vad konstigt att de dött… Hoppas ynglena klarar sig utan föräldrarna.. :(

Det verkar dom göra faktiskt, sen finns det ju två Leveretts o två Sewillia-honor till, som verkar ta hand om dem… Nu är det bara att hoppas… 

En liten uppdatering ;) Alla Sewillia-bebisar mår bra o lever ännu. Ingen har gått åt ännu.. De är ca 1cm nu och har börjat få riktiga former, alla har fått "vingar" och börjar verkligen se ut som "riktiga" åttor.. ;) Men herre Gud så många de är.. Har alla i ett 400liters kar, men måste nog flytta på ett helt gäng, dom trängs.. ;) Ha det bra nu alla ;)
Vad kul! Har du några nya bilder på dem? :)

Kul att se! Måste vara otroligt gulligt med små såna i hela akvariet ;)

Ja, då måste det vara rätt många… Om de inte ryms i ett 400 liters :)