Förstoppad axelotel
Hej
Ja jag har en hane vid namn Axel(dålig fantasi, jag vet) som verkar ha fått förstoppning. Han har verkat hängig flera dagar nu men ätit bra ändå. Har dock reagerat över att han är så smal. Började mata honom mer givetvis eftersom han var smal och åt gladeligen. Ingen förändring. Igår hängde han bara uppe vid pumpen och de få gånger han simmade upp för att ta luft så gick det extremt sakta och han verkade besvärad över att använda bakbenen och stjärten för att simma. De flesta gångerna kom han inte ens hela vägen upp till ytan innan han gav upp. =/
Har nyligt stoppat ner en rätt så liten snäckätande snäcka i det akvariet eftersom jag har snäckinvasion. Var rädd att han svalt den och inte kunnat smälta den men jag hittade den idag. Har tagit den vid sidan om i en hink för att se om den lever. Gör den inte det så kanske det finns en risk att han ändå svalt den och skitit ut skalet obearbetat.
Hur som helst så är han väldigt svullen i rumpan. Ännu mer svullen idag än igår. Vanligtvis brukar skåran i rumpan vara som "rundad" om ni förstår hur jag menar men nu är det helt platt och tätt och bulan(rumpan alltså) är mer som fyrkantig, och givetvis mycket större än vanligt då.
Så till frågan, vad ska jag göra?
Har läst om folk som haft samma problem med sina axeloter och dom bara "pillat ut lite grus" och sen blev det bra. Men jag törs inte vara där och pilla på honom. Först och främst vad skulle jag använda? Det är helt tätt där ju. Och han verkar ha väldigt ont. Jag funderar på att kontakta veterinären och fråga om dom skulle kunna ta sig ann ett specialfall och göra det bästa dom kan, ifall det finns NÅNTING dom tror att dom kan göra. Vad tror ni?
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Ingen som har något råd att ge? =/
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag tycker du ska ställa frågan på
Det finns många kunniga där, själv har jag tyvärr inga råd men hoppas det går bra iaf!