FÖDER SKADADE YNGEL?!
När jag gick fram till mitt kar idag för att titta till min gravida platyhona upptäckte jag att de hängde ut något där bak. När hon tre sekunder senare släpper det som hänger ser jag att det är ett yngel! Men ynglet sjunker ner till botten och blir liggande. Då ser jag även ett till yngel på botten. De rör på fenorna men de har som en gul säck på magen, och jag kan inte urskilja om den är trasig eller nått.
Vad händer med hennes yngel!? :O
Det är nog ganska omtumlande för små yngel att bli födda så dom kan nog bara ligga och vila på bottnen, den gula säcken på magen är äggulan som dom fortfarande har kvar sedan dom låg i magen, den kommer nog vara kvar nåt dygn innan ynglet har absorberat upp det. Om dom fortfarande inte har börjar simma så kan det kanske bero på inavel och dåliga gener eller kanske för tidig födsel.
#1 Tack för svaret!
Om de inte rör sig så är de med andra ord för svaga och kommer att dö?
Uppdatering: Nu har ett av yngelna flyttat på sig och jag kan inte hitta det.
Det andra ynglet sprattlar till ibland men sprattlar i cirklar. Beror på?
Än har det inte kommit några fler yngel, men jag vet heller inte när hon började och om hon ätit några.
Karet blir ju förtillfället medicinerat för vita prick, och de fick sin andra dos Punktol Ultra igår. Kan det bero på vattnet att ynglena inte klarar födseln? Vågar ju inte flytta honan till ett "rent" kar eftersom hon inte medicinerats klart, plus att det blir för konstigt vatten…
Kanske kan bero på medecineringen, men också ganska troligt inavel, det är väldigt vanligt bland Guppy och då kan det ibland bli missbildningar.
Om dom har gulesäcken kvar så är dom för tidigt födda och chanserna att dom överlever är inte så stora.. Anledningen till att honan har släppt dom kan bero på olika saker, stress, sjukdom, medicinering mm..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Inavelskonstigheter brukar sällan bli. Bara om de blivigt inavlade i massa genrationer.
Så de är nog förtidigt födda
att de åker i cirklar är för att äggulesäken är för tung så de inte kan simma ordentligt.
#4 Då är det kanske pga. vita prick medicineringen då?
För hon verkar frisk och verkar inte stressad.
Och då är det ingen idé att ha henne i ett separat kar då för att rädda yngelna för de kommer ändå inte överleva? Och det finns ingen chans att hon väntar en vecka med resterande yngel i magen?
Jättetrist att den där förbannade vita prick sjukan skulle komma… ville verkligen behålla hennes yngel för platyhonan är blåskimmrig med svart längs sidan. Har bara en hona och en hane av den sorten =(
#5 Tror inte heller på inavel…
#6 Ja, det är troligt för säcken är ganska stor och ynglet verkar förövrigt pigg, bara det att den inte kan simma. Vad ska jag göra med det ynglet som kommit? Ska jag bara låta den vara?

Platys får ju yngel ganska ofta, så blir det inget av den här kullen , så får du hoppas det går bättre nästa gång!