Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2777 ggr
Nikka
0

Äppelsnäckor döda?

Här om dagen blev mitt kar drabbat av vita prick, och panikslgen som jag blev hällde jag i några droppar Protozin. Vad jag inte visste var att snäckor kan ta skada av detta, så jag tog ut de dagen efter.
Har lagt de i en burk nu, men de har inte rört på sig sen dess… har de dött eller har de gått i ide bara? :(

[Emma-Rhino]
0

döda snäckor luktar päck. Riktigt illa luktar de. När jag köpte fem rosa så var det två som precis som dina inte rörde sig. Men nu e alla pigga. Rör de sig när du petar på de?

Nikka
0

De luktar inte så illa just nu… men ska jag göra något för de? De ligger i en burk just nu, men ingen rör sig :(

KerstinL
0

Om du lyfter upp dom och skakar lite försiktigt.., Om skalet öppnar sig och det luktar pyton så är dom döda, levande snäckor stänger skalet och öppnar det inte..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

dragonstar
0

Jag skulel nog låta dom liga ett tag och hålla stenkoll på dom om dom rör dig. Ha dom i en stor burk elerl skål/vas med vatten och lite växter. Lever dom så komemr dom nog börja röra sig snart.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

snailmilla
0

En död snäcka släpper också från skalet lite lätt, så skakar man på den känner man att den är lös, men då bör det ha börjat lukta.

I mindre bra förhållanden kan snäckorna stänga igen sin skaldörr och gå i dvala för att "vänta på bättre tider". Se till att vattnet i burken håller en temp på minst +18. För är det kallt i vattnet kan de gå i dvala just av den orsaken.

Ge dem ett par dagar till

Lycka till *håller tummarna*

Nikka
0

#3 och **#5
**
Jag skakade lite grann, vet inte om skalet öppnade sig :S men de luktade rätt illa. Liksom "avföring"…
Det kändes dock inte som att snigeln var lös i skalet…

Men är äpplen känsligare än posthorn, för posthornen lever. Och de var i karet lika länge, en var tillochmed i det stora karet en dag längre än de andra och den lever…