Första äppelsnäcksäggen! :D
Wiihaa! Mina 2 äppelsnäckor har lagt ägg! :P
I morse var de alldeles nylagda och jättemjuka, så när jag tänkte ta bort dom och lägga dom på frigolit i en burk så kletades några ägg sönder! :( Men läste att de stelnar efter någon timme, och det har gått rätt lång tid nu. Så kan jag försöka ta bort klasen igen? Och tar man den med handen bara?
Okej, jag tror inte direkt att det kommer bli några fantastiska färger eller så, eftersom mamman är blandning mellan rosa och lila och pappan är jade. Men jag trodde aldrig att de skulle få ägg! :) Vilka "färger" tror ni det kommer bli då?
vill gärna ha lite tips också!<3

okej, nu har lillasystern tagit klasen och lagt den på frigoliten, gick jättebra! :)

Nu är det bara och vänta ;)
// Dodat :)

Varför ska den ligga på frigolit? Jag kommer att skaffa äppelsnäckor efter jul, därför undrar jag ;-)
#3 det är ett smidigt sätt bara :)
På så vis kan du utan problem hålla kokongen över vatten och hålla den fuktig, samt välja vilket akvarie de ska kläckas i! Jag lät alltid kokongen sitta kvar, men det är för att de fick bra förhållanden där de satt ändå :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

I helgen köper jag en större plast-back typ, som jag tänkte ha till dom. Men de behöver väl ingen pump? Eller ska jag ha det endå, när de är såhär små?
Jag låter alltid mina kokonger sitta kvar och kläckas i de stora akvarierna, föder upp efter starkast överlever.
De kan lätt hända att man inte klarar av att ge kokongen den värme och fukt som den hela tiden behöver under de 2-4v innan kläckning.
Snäckorna har både gälar och lungor, och klarar sig bra i syrefattigt vatten, men de är ju klart bra att ha pump då stillastående vatten kan bli unket.
Mvh
Camilla www.appelsnackor.webs.com

#6 hur varmt och hur fuktigt är det bästa då? Kan man kanske låta äggen ligga på frigoliten i den stora akvariet istället? Där är ju rätt varmt.

NEEEJ! Min bajs-katt har vält ner äggen i vattnet! :`( Och jag som trodde att han inte skulle kunna det! :`( Fyy vad dum och idiotisk jag känner mig! Hur snabbt drunknar äggen? Jag har ingen aning om hur länge de legat där i…
Tur att det snart är mer klasar på väg. Snäckorna parar sig för fullt. Men endå, det var lixom den allra första klasen! :`( TYPISKT!