Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2764 ggr
LoveYouSigne
0

Föddaupp sebrafiskar ;)

Hej, jag har tänkt att försöka mig på att födaupp sebrafiskar.

Jag har lagt dom iett eget akvarium. hela stimet. Men hur lång tid tar det innan dom väljer ut den dom vill ha?

LoveYouSigne
0

Putt, någon?Oskyldig

[TheoA]
0

har du lagt dom i ett kar med ca. 10 cm vatten? Och har glaskulor som bottenmaterial? I såfall kan du ställa det i ett fönster på kvällen. Det ska vara morgonsol. I såfall så kan det komma ägg redan dagen efter.

OlleA
0

Vad roligt att du vill föda upp sebrafiskar! Det är en verkligt klassisk akvariefisk (införd till Europa 1905) som liksom så många andra vackra stimfiskar tyvärr har fallit lite i glömska nu när alla tycks hålla på med ciklider och malar. Sebrafiskar är mycket lättodlade, ofta leker de nästan direkt när man har flyttat över paret (eller stimmet) till lekakvariet. De leker även i små akvarier, men eftersom de kan få flera hundra yngel lönar det sig att använda ett lite större lekakvarium. Sebrafiskar leker fritt i vattnet och tycker om finbladiga växter. Temperaturen bör vara ca 24-26 grader. Eftersom de äter sina ägg bör det finnas något på botten som skyddar dem, t ex glaskulor eller växter som javamossa. När de har lekt färdigt flyttar du tillbaka fiskarna till sällskapsakvariet. Äggen kläcks efter två dygn och ynglen hänger på växter, akvarieglas mm i ytterligare fyra dygn innan de simmar fritt. Då bör du ge dem yngelfoder som artemia och micromask. Lycka till!

Olle

LoveYouSigne
0

2 och 3 tack så mycket :D

Men hur vet man att dom leker? Simmar dom typ runt varandra?^^

OlleA
0

De simmar runt varandra och mot varandra, och så kommer det ut ägg som faller ner mot botten. Glad

Olle

LoveYouSigne
0

Men mina simmar bara runt och mot varandra.. Det kommer inga ägg…:(

OlleA
1

Då får du vänta ett tag och sedan (kanske i morgon kväll) flytta tillbaka fiskarna till sällskapsakvariet. Sedan vänta i några dagar och se om det blir yngel, för de kan ju ha lagt ägg när du inte har sett det. Blir det inga yngel, så får du göra ett nytt försök.

Olle

HeidiH
0

Det är ju inte så att de "lägger ägg" på beställning, de måste vara på rätt humör oxå, det är ju möjligt att du får prova flera gånger!! Zebrafiskar är en av mina favoritfiskar faktiskt! Lycka till!