Dimfontäönt i akvarium?
Joo… det kan du nog ha. Jag har en såndär manick… köpt som del i en bordsfontän. Likadana finns i zoohandeln med eller utan lysdioder som "färgar" dimman. Den slår sönder vatten till dimma med hjälp av ultraljud.
Det finns några problem du bör tänka på: Det kan bli en hel del dimma. Se till så att den inte läcker ut ur akvariet. den är ohågad att "rinna" uppåt men kan göra det om luftdraget är sån´t. I så fall har du väldigt snart vattenskador. Det andra eventuella problem jag tänker på är ljudet (ett dovt surrande) och vibrationen. Jag tror att fiskarna inte kommer att gilla detta. Jag tror att det skulle stressa dem ordentligt.
Du kan göra så att du skaffar en luftfuktare av billig modell. Förr fanns det en som såg ut som en korsning mellan en vattenkokare i plast och en pingvin på Rusta eller någon annan liknande butik. Billig lösning… det finns riktiga "misters" att köpa i zoohandeln som är bättre men väldigt dyra … och antagligen överdimensionerade för det här användningsområdet. Luftfuktaren producerar dimma på samma sätt. Man kan köra ner en tjock slang i "halsen" på en så´n pingvin (eller vilken variant man nu får tag i och leda dimman till akvariet. På så sätt slipper du ha själva dimm-manicken i akvariet och fiskarna slipper få migrän. Tänk också på att rengöra den väldigt ofta så att du inte pumpar ner bakterier i akvariet med dimman. De är ganska effektiva och gör av men en liter vatten rätt snabbt. Vissa tål ita att "koka torrt" utan måste passas. Använd en timer så att du inte har dimman på hela tiden - annars får du fylla på den ofta. Dimman blir snabbt till vatten så akvariet fylls på hela tiden. Du måste tömma ur vatten.