Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2085 ggr
MiniAndMe
0

vad ska jag göra med akvariet??

Hejsan!
Familjens lilla ca 45Liters akvarium (har haft det i över 3 år) går det inte så bra med. När de flesta fiskarna hade dött så köpte vi nya efter ca 2 månader, 2 Svärdbärare och 2 guppys. Allt verkade gå bra, men så dog båda guppysarna helt plötsligt. Men det fortsatte gå bra med svärdisarna, fram tills nyss. Honan började flämta och simma vid botten och idag kunde hon knappt simma. Så jag var tvungen att avliva! :(

Så nu är det bara en dvärgpansarmal och en svärdbärarhane kvar. Jag undrar vad det är för FEL vi gör? Och vad ska jag göra?

Jag tycker det bästa hade varit att starta om hela akvariet, men svärdbärarhanen har jag ingenstans att göra av. Malen skulle jag kunna flytta till mitt 54 liters där jag har andra pansarmalar, men jag har redan en svärdhane där i, och jag vill inte att de bråkar! Om jag nu startar om det, skulle han då kunna vara i en hink tills det blivit bra? Fast jag har ingen pump till det…

Vi har ett till nystartat 54 Liters också, har stått 2 dagar just nu. Men man kan väl inte släppa ner honom redan? Har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra.

vet inte om det blev rätt grupp…

Dodat
0

Kolla alla värden!

Som PH osv…

Kanske syrebrist? :P

// Dodat :)

MiniAndMe
0

har kollat det, men verkar inte vara något konstigt med ph:t. Nu ska vi tömma hela akvariet för vi ska flytta det, men ska vi släppa i fiskarna direkt när vi flyttat och gjort i ordning det?

Dodat
0

Om man gör en omstart så skam an helst låta det gå med växter i några veckor innan fiskarna åker i… Tror det var så iaf…

MiniAndMe
0

det blev bara till att spara så mycket vatten som möjligt… som ett vanligt vattenbyte typ…

Dodat
0

Yes, och helst filtret otvättat också :)

TccT
0

Är bra att ha någon enstaka fisk i början så akvariet kommer "igång". Men man måste mata försiktigt så bara lite med flera dagars mellanrum.

Ketang
0

Svärdbärar hanar kan väl gå ihop? Jag har två stycken ihop som aldrig bråkar.

Nooon2
0

#7 Har haft en svärbärarhane som inte tålde andra hanar. De var tvunga att gömma sig hela tiden. De var tre hanar i 150 välplanterade liter… och han tyckte att han behövde alla litrarna själv.

Ketang
0

#8 Ja ha, då kanske jag bara haft tur med mina då? Dom verkar vara jätte bra kompisar! Men jag har funderat på att köpa två honor, det kanske är dumt? Då kanske dom börjar slåss???

Nooon2
0

#9 Kanske det… eller så hade den hane jag hade någon sorts personlighetsproblem -150 liter som revir  till en enda liten svärdbärarfirre… det är mycket det.
Om du köper honor… det kan nog hända att det går bra och det kan nog hända att de börjar bråka. Det vet man nog först efteråt.

Ketang
0

Jag har två hanar i ett 180liters men dom håller sig oftas i närheten av varandra och simmar ihop. Nu har jag ju ett litet kar till som jag precis ska starta upp så blir det problem kan ju alltid ett par flytta till det ;-)