Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2131 ggr
[nono39]
0

Fiskar *?

1. Vad är det bästa akvarie man kan ha till sina fiskar ?

2. måste man ha värmepump och allt sånt till fiskarna ? kan man inte bara ha ett akvare med vatten i och sand nere och lite växter osv.?

3. luktar fiskar mycket ?

4. hur mycket kostar det att ha fisk ?

tacksam av svar

sussa08
0

1. Beror på vad du vill ha för fisk

2. Värnade behövs oftast inte, cirkulationspump är bra att ha, filter är inget måste om du är noga med vattenbyte :) har du ett jordakvarium så funkar det ofta fint utan dessa om du får balans!

3. Sköter du akvariet luktar det inte, om du inte tycker vatten luktar!

4. Beror som sagt på vad du ska ha, men mat, el mm går väl på nån hundring eller mindre i månaden skulle jag tro…

:)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Värmare ska det stå, inte värnande :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[nono39]
0

#1 tack för dina svar =) jag vill skaffa guldfiskar 2 eller 4 =) tjejer eller killar spelar ingen roll.

jag läste att en tjej har till sina guldfiskar en sån där skål med vatten i och grus och leksaker kan jag också göra så? eller kommer guldfiskarna att må dåligt?

[nono39]
0

juste hon hade också en fisk som tvättar buren

sussa08
0

Guldfiskskål ska ha minst 160 liter, hellström över 200 så en skål går helt bort om du inte hittar en enorm :/

sussa08
0

Haha jävla telefon… Guldfiskar ska det stå först :)

[nono39]
0

så en skål är inte alls bra?

sussa08
0

Inte för någon fisk egentligen, nej… Guldfiskar som är en stor fisk är extremt dumt, då en skål ligger på kanske 20l jämfört med vad de bahöver

Nooon2
0

Guldfiskar blir stora och är dessutom duktiga på att skita ner. De ska ha ett ganska stort akvarium för att trivas. Det där med guldfiskskål är ingen bra grej. Läser man in jordbruksverkets riktlinjer/bestämmelser så ser man att det är ungefär så fel det kan bli.

Jag rekommenderar ett akvarium på 80-150 liter som nybörjarakvarium. Somliga kan säga att det är stort men det tycker inte jag. Ett 50-liters akvarium blir ofta överbefolkat innan de flesta är nöjda med antalet fiskar och arter. De passar bättre om man är ute efter att ha bara någon speciell och liten fisk. Köper du begagnat så gör det inte så ont i plånboken att köpa några liter akvarium extra.
Ett litet akvarium är inte enklare att sköta - bara mer begränsat och mindre stabilt med avseende på vattenvärden etc.

Läs på om firrarna innan du handlar. Fler än en har fått felaktiga råd av zoobutikspersonal. Du har hittat detta forum och börjat i rätt ände :) Här kan du få många bra tips, idéer och råd!