äppelsnäcka död
Hej.
Min äppelsnäcka låg med skaldörren öppen och lite av kroppen stack ut men inte huvet.
Jag lyfte upp den men den rörde inte på sig och kroppen var sten hård.
Jag är helt säker på att den är död, men vad kan jag göra med den och vrf dog den?
Jag är jätte tacksam om ni svarar.
P.S
Har den i en ganska stor burk med vatten nu för om den inte är död+ att den får inte smitta dom andra
Hejsan!
Snäckorna kan ha gå i dvala/ide emellanåt. De kan då ligga stilla på botten med lite av kroppen ute, men vanligast är att de stänger skaldörren.
Snäckorna börjar lukta riktigt illa när de är döda, så det du kan göra är att lukta på den.
Hur gamal är snäckan? Är de övriga snäckorna aktiva, äter?
Om det är så att den bara har sin vanliga normala vila kan du släppa ner den i karet igen.
Camilla www.appelsnackor.webs.com

Äppelsnäckan är inte fullvuxen ännu. Den har varit lite slö och så, men det är ju helt normalt. Men den reagerade inte alls när man lyfte upp den. Borde den inte ha i alla fall gett något litet tecken på att den levde?
Skalet har varit lite dåligt, fick en konstig genomskinlig (nästan) kant på skalet… Men tror du att den lever i alla fall? För när vi luktade på den så luktade den inte så farligt. Äppelsnäckor luktar väl inte sommar och rosor i vanliga fall heller? Den luktar ´bara liite illa när man håller den väldigt nära.
JA vi har släppt ner henne igen.
idag var hon helt sönder biten och hon luktade jätte jätte jätte illa så vi fick begrava henne.
Stackars lilla Stella =(
Hon var helt sten död =(