Fisksjukdom?
Hej! Jag behgöver lite hjälp så jag slänger ut en fråga här.
Har precis ärvt ett akvarium av min bror med ett gäng kopparbarber i. En av fiskarna började hålla sig för sig själv rätt som det var och det var då jag upptäckte att den hade ett sår på sidan.
Det är svårt att se på bilden, men såret är liksom vitt i mitten, med ett starkt rött fält runt om. Såret är ungefär 1cm i diameter, alltså ett ganska stort sår för denna lilla fisk.
Kan detta vara ett sår som uppkommit av "mekanisk skada" (typ bett eller så) eller är det en sjukdom?

ajaj, det ser inte bra ut!:( Ser inte ut som en sjukdom i mina ögon. Tror inte att någon fisk har orsakat det…
Ser mer ut som om den har klämt sig någonstans väldigt kraftigt.
Tror inte man kan göra något för att få det att försvinna men salt säger sig vara ett bra botemedel mot allt så testa att hälla i 2-3 teskedar salt och vänta några dagar. Om fisken mår bra och äter som den ska är det ingen fara, än så länge iaf. Det värsta som kan hända är att såret blir inflamerat och då blir det livshotande för fisken tyvärr.:(
Så i med lite salt, avakta och håll stenkoll på fisken efter fler symtom på annat. Se till så att den äter som den ska så håller vi tummarna:)
Lycka till!
Akvariet
Var tvungen att gräva fram en gammal akvariebok då bilden kändes så bekant, om detta då är något som fiskar brukar få nuförtiden, de vet jag inte, utan jag bara jämför bilder:
Vårepidemi Erythrodermatitis
Stavbakterierna tränger alltid längre in i kroppen och angriper muskulaturen, varvid de bildas djupa uppsprickande bölder. I kanten av bölderna kan man se död kroppsvävnad. Bölderna syns som rödaktiva inflammationer o blödningar i huden.
Men som sagt, jag ser i en bok, har ingen aning egentligen
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag tror också på en infektion. Det kan ha varit en skada från början som blivit infekterad av bakterier. Det vita tror jag är svamp. Jag tror att den får räknas som sekundär infektion.
Ta undan fisken till ett eget akvarium och behandla med bakteriedödande medicin och svampdödande. Det finns mediciner som går att kombinera. Det är inte alls säkert att den överlever. Jag tycker också att skadan är stor. Det kan vara så att avlivining är det mest humana.
…och observera att jag inte alls är någon expert. Det här är min egen bedömning i egenskap av amatör.
#2 När jag googlade på Erythrodermatitis så ser det väldigt likt ut det min fisk har, det är nog sannoligt den sjukan som fisken fått.
#3 Jag har tyvärr inget extra akvarium, eller passande kärl som jag kan isolera fisken i. Jag får nog helt enkelt gå den tråkiga vägen och avliva den..
Tack för all hjälp, jag hade aldrig hittat info om detta själv så det var guld värt!