Boraras brigittae
Ska införskaffa mig några Boraras brigittae under helgen och hade tänkt försöka odla på dem. Hur många ska jag ha? De ska bo i ett 54l kar. Ska jag ha något speciellt antal honor och hanar? Fast har för mig jag läst att dessa ska vara lite svåra att se skillnad på hane och hona på, att de blandas ihop med en annan art eller något liknande…
Sen undrar jag också om ni tror det kan bo en Ancistrus med dem i akvariet, den är inte särskilt stor men större än dem helt klart. Annars får jag flytta ancistrusen till ett annat kar.
Ska bli kul med nya fiskar! :)
De är små, små. Jag köpte 15 boraras merah och de såg inte många ut alls i karantänsakvariet på 30 liter och i mitt 80-liters ordinarie akvarium ser man några i taget.
För odling vet jag tyvärr inte hur många du ska ha. Köp några och skäm bort dem en tid så kommer det säkert att bli åtminstine lite lättare att se vem som är hane och vem som är hona.
Ancitrus är ju en rätt snäll fisk… om än enstörig… men jag undrar - sådär små fiskar som boraras… jag skulle nog tänka mig snäckor och räkor istället… men om du ska odla på dem så ska du kanske se upp med andra djur - de äter väl upp romen? Kan inte tänka mig annat.
Ett jättestort lycka till! Boraras är jättefina fiskar. Brigittae är riktiga ädelstenar! Jag är mycket förtjust i mina små merah. Inte lika mycket färg som brigittae men sååå fina ändå! De simmar inte i stim utan går gärna för sig själva… men det hade jag väntat. De är nyfikna och försigkomna - det hade jag inte väntat. :)
Jo, har sett dem och de är otroligt små och söta! En av anledningarna till att jag ska ha dem :)
Ok, tänkte främst nu i början, så att inte ancistrusen gör illa de små, fast den känns ganska fredlig. När odlingen påbörjas kommer jag i alla fall flytta den så att brigittaeorna får vara ensamma, skulle i för sig kunna göra det imorgon också, vi får se.
Tack!
Tyvärr hade han inte inne några Boraras :( Får in under veckan så får skaffa mig senare. Köpte i alla fall 4 siamensis, så nu har jag någon som kan käka lite alger i mitt senaste nystartade akvarium… :)