Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2689 ggr
Ketang
0

Aktivering/berikning???

Som hundägare sen många år tillbaka började jag fundera lite på det här med fiskarna. Jag fick mitt livs första akvarie i går och kan inget om fisk. Men tycker fisk om berikning? Alltså, jag funderar på att byta sakerna i akvariet någon gång i månaden så dom får lite nya saker att undersöka och krypa in i osv. Eller stressar man dom bara då?

Nooon2
0

Nä…. jag tror alldeles bestämt att de är vanedjur. Jag tror det stressar… I vart fall småfisk. Större, migrerande fiskar gillar kanske variation. är det fiskar som skaffar sig revir trivs de nog bäst med att få ha allt som det är om det är väl genomtänkt så att det blir bra revir. Är det riktigt små och yra fiskar utan revir så undrar jag om de ens kommer ihåg att det såg annorlunda ut nyss ;)

Ketang
0

Synd ;-) För jag hade tyckt det var roligt Skrattande

Nooon2
0

Jo, det är roligt att göra om. Man kan ju göra det någon gång emellanåt för sin egen skull…. men det är rätt roligt också att se dem etablera sitt revir och hålla koll på det och göra vågade utflykter till andras territorier och sen fly tillbaka hem till sitt…  eller fundera hur de ska bära sig åt när en mal obekymrat klampar in på deras område och rotar runt… …eller se hanarna sträcka upp sig när en tjusig dam kommer i närheten och förvirringen när hon drar igen ;) Det pågår alltid någonting. Till och med riktigt små stimfiskar har såna här beteenden om man ger sig tid att titta. Det är också roligt attt se hur fiskarnas beteende styrs av vattenbyten och dygnsrytmen. En del fiskar blir t.ex extra pigga och vänslas gärna när det kommer nytt vatten… eller just när solen går upp. Andra klarar nästan inte av sig själva och kan inte släppa sin egen tjusighet och damerna och konkurrenterna ur huvdet ens när det kommer mat. Stimfiskar kan leka i strömmen från filtret. Det ser ut som om de tycker att det är kul. Jag har räkor och snäckor också och det är skoj att se mötena mellan arterna. Snäckorna och räkorna  fattar väl just inte mycket.. inte fiskarna heller kanske men de blir allt lite konfunderade ibland ändå och vet inte riktigt hur de ska förhålla sig till så underliga djur. De är både avvaktande och nyfikna på samma gång. När det gäller maten har du ju chans att variera lite. Det kan vara väldigt roligt att mata med fryst, färsk mat (tinad naturligtvis) - mina blir som tokiga. Har man lust kan man odla egen mat och mata med levande mat. Jag gör inte det men jag kan tänka mig att det skulle vara kul att se jakten. :)

CaithSith
1

Som noon2 säger… Att odla egen mat tex hoppstjärtar är riktigt trevligt! De små djuren hoppar omkring på ytan, har man flytväxter kan de sätta sig på dem.. Så står fiskarna neranför och lurar tills de hoppar från flytväxten Glad Jag tror iaf det är kul för dem att få jaga lite, man ser verkligen hur de anstränger sig Glad