svarta alger!!! :O
Hej, min lillasyster har ett 17 Liters med 2 äppelsnäckor i. Den ena är rätt liten, men växer bra. Den större växer låångsamt nu, och har blivit slö… Den kommer bara ut halvt ur skalet när den äter, och ligger mest stilla. Och så har det blivit mörka, nästan svarta alger i karet! De sitter vid sidorna, nere vid gruset och på växterna. Jag undrar vad det är, och hur man får bort dom. Det luktar lite äckligt också´från vattnet. Inte så kul.
Det har varit sådanna innan också, men de försvann och nu har de kommit tillbaka efter ca 2 månader.

de lägger sig som ett täcke över gruset och växterna…
Jag gjorde ett stort vattenbyte idag och fick bort de mesta algerna.

Regelbundna vattenbyten håller dessa "snormattor" i schack. Jag kan själv hitta sådanna i småakvarierna om jag börjar fuska med regelbundna byten.
hur ser algerna ut? Det finns sk tofsalger, svarta tofsar som sätter sig på allt det hittar.
Siamensis ska vara en av få algätare som äter dessa =)
Den dåliga lukten kan komma från anaerob nedbrytning. Dvs organiskt material som bryts ner under syrefattiga förhållanden. Vad är det för sand? Är den finkornig kan det bli för kompakt så att det blir dålig cirkulation i botten. Då bildas sumpgas och det luktar rejält illa.

Vi gör vattenbyte ca var 6:e till 8:e dag (ibland hinner man ju inte…), ocvh då bytar vi en 4:del-3:del.
Algerna är mörka, nästan svarta. De liknar en matta, eller som snö nästan. De lossnar lätt, och om man inte tar bort dom så flyter de runt som flygande mattor… Nej, men som löv typ. De är rätt tunna också.
Det är rätt stort grus, inte finkornigt. (Vet att det inte är så bra för äppelsnäckorna men vi tänkte inte ha det innan… :P)
Och siamesisk algätare får ju inte plats i 17 Liter… Finns det något annat man kan göra för att få bort dom? Eller är det bara att rensa på?
det låter inte som tofsalger iaf. Så länge siameserna är små kan du stoppa ner ett par, frågan är ju vad du ska göra av dom sen, lämna tillbaka dom till zoo kanske?
Får du tag på små exemplar så skulle jag satsa på det (2cm).
Om detta inte är ngt alternativ, så får du nog helt enkelt rensa på egen hand.

#6 kan inte dom bli stora? I en akvariebok stod det att de kan bli 27 cm…! :O
Vi har 2 kar till, 45 Liter och 54 Liter. Fast i 54Liters tänkte jag ha en ansictrus. Kan man ha det med, kanske?
#7 15 cm trorjag domkan bli, som vuxna. Men redanvid 2 cm "ålder" är dom riktigt duktiga algätare och även mindre än då.
Så vuxna siameser kan du inte ha, men däremot småttingar, dom växer ganskalångsamt så dukan nog ha dom ett bra tag.

#8 - det får bli till att rensa för hand då, för jag känner ingen att lämna över dom till. Helst skulle jag vilja ha ett större såklart, men jaja. Och djuraffärerna brukar inte ta tillbaka dom… Så jag rensar på.
Otocinclus är också en bra algätare, dessutom ganska små. Dock råder det delademeningar om de är stimfisk eller inte, jag har 2 st i mitt kar.
Fast vetinte om dom äter algerna i ditt kar om inte snäckorna gör det.