Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 2861 ggr
sussa08
0

Posten

Eftersom det diskuteras om posten mycket nu i trådar, som förstörs av detta, så startar jag denna tråd där alla kan presentera sin fakta de hittar.

Jag vill inte se massa löst taget påstående utan jag vill se källhänvisningar också, så vi kan få slut på detta tjaffs!

Har tidigare fått info i en annan tråd som jag är jätteglad för, ska leta upp denna och klistra in här!

Varmt välkomna med det ni hittar! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Diskutera också för och emot här. Men tänk på att alla har rätt till sin åsikt! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Jag fick frågan, vad det är som gör att jag tycker det är OK att skicka.

För mig är det inte alltid OK att skicka. Jag skickar snäckor och räkor under perioder där temperaturen inte går under 0 grader, jag skickar inte till personer som inte vill att man skickar (såklart) och när jag skickar så kollar jag väderprognosen. Sol skadar lika mycket som kyla. Jag meddelar då köparen att jag skickat snäckorna/räkorna (lämnar de på brevlåda innomhus för att slippa solen) och säger att det bästa är ifall de kan ta in posten så snart som möjligt dagen där på, för annars finns det en risk att de ej klarar sig.

För mig är det ett bra sätt att transportera snäckor framför allt, så många är det inte som håller på med det och det går snabbt.

Det är inte själva skickandet som är olagligt, utan det är ju så man normalt fraktar fisk mm, dock inte med posten.

Mixidoo
0

http://www.posten.se/img/cmt/PDF/pav.pdf

Läs under punkt 8.2 om försändelsens innehåll. Dä står klart och tydligt vad som gäller för levande djur.

Mixidoo
0

8 § Vid transport av djur skall transportmedlet vara lämpligt för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt mot stötar, skavning och liknande. I den utsträckning det behövs skall djuren hållas skilda från varandra.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om villkor för eller förbud mot transport av djur. Lag (2007:362).

Klart och tydligt uttryckt, eller hur?

Mixidoo
0

Det borde alltså inte vara okej för dig att skicka eftersom du inte kan veta hur ditt paket hanteras på Posten, som dessutom inte tillåter frakt av snäckor och räkor.

Hur man kan skydda räkor mot stötar i ett postpaket skulle jag bra gärna vilja veta?

sussa08
0

citat:

8.2 Förbjudet innehåll

Följande innehåll får inte sändas med Posten om det inte särskilt tilllåts

i tjänstevillkoren:

• Dyrbart innehåll, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
  • Gods som kräver kyla eller värme utöver normal transporthantering.
  • Levande djur med undantag för bananflugor, bin, blodiglar och silkesmaskar.
  • Skjutvapen.
  • Biologiska ämnen som är smittförande samt diagnostiska prover som inte är förpackade enligt IATA:s förpackningsinstruktioner. Närmare upplysningar om biologiska ämnen och förpackningar lämnas av Posten Kundtjänst eller av Smittskyddsinstitutet, 171 82 Solna, 08-457 23 00, www.smittskyddsinstitutet.se. Annat innehåll kan vara förbjudet enligt tjänstevillkoren.

Ytterligare begränsningar avseende Försändelsers innehåll framgår av Världspostfördragen samt av enskilda länders införselbestämmelser. Det är avsändarens ansvar att se till att försändelsens innehåll inte strider mot dessa bestämmelser.

-Slut citat-

Tackar :) Detta är alltså vad posten har för regler, någon som vet var Sveriges lag säger om själva skickandet?

Någon som hittar nåt företag man kanske får skicka med?

sussa08
0

Packar man ordentligt så är de skyddade mot stötar :)

Mixidoo
0

Hur i fridens dar packar du då?

Räkor behöver ju vatten och något att sitta på, som nät och/eller växter.

Även om du skickar paketet som ömtåligt så kommer det utsättas för sådan hantering att vattnet skvalpar runt därinne. Och fyller du med vatten ända upp så kommer ju syrehalten i vattnet bli låg, även på ett dygn, vilket ju inte är att se till djurens bästa.

sussa08
0

Det lilla skvalpandet är inget som de inte skulle vara med om vid avhämtning… Skulle jag tänka så så skulle mina akvarier vara överfulla med räkor, om de inte fick fraktas här ifrån…

:)

Mixidoo
0

Men nu är det ju inte mängden räkor i dina akvarier som är problemet, utan hur de hanteras i posten.

Det är stor skillnad på hur mycket det skvalpar i påsen ´när du hämtar den själv, mot hur posten hanterar paket, en stor del av posten orteras i maskin och körs på band, det är INTE en särskilt skonsam hantering.

sussa08
0

Hur ska jag då, om vi ska jämföra, veta att personen som köper räkor av mig, som hämtar räkorna, inte sitter och skakar om påsen/burken hela vägen hem? Lägger påsen/burken i baksätet på bilen, så den rullar runt och skvalpar där?

Det har inte vart något som hellst problem när jag skickat något.(så länge mottagaren fäljt anvisningar och posten inte haft något enstaka knas någon gång) Vet man när man ska skicka och hur man ska packa så går det fint.

Jag vet inte vad det är du är mest intresserad av, mitt intresse är hur djuren klarar en transport i alla fall, inte om det är olagligt eller ej…

Väljer jag att bryta mot denna lag, så måste det vara upp till mig? Det är jag som skickar som i så fall åker dit på det, inte den som tar emot om jag förstår rätt..

MajaL
0

#11 Klokt talat.

Vill fylla ut med lite fakta här känner jag…

#4  "Vid transport av djur skall transportmedlet vara lämpligt för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt mot stötar, skavning och liknande."

Svar: Ja, sussa08 packiterar lämpligt, stötdämpande och djuren får ju skydd mot värme och köld. Tycker hon varit tydlig med att förklara det…

Transportmedlet är ju även lämpligt för ändamålet…, det är ju inget häst som transporteras, det är nog snarare hästar och kor samt grisar och dylikt som denna lagstiftade del syftar på skulle jag tro. (Är uppväxt på gård och bland djur, har fått bena ut dessa lagar förr).Till räkor och snäckor behöver man inga speciella transportmedel…

"I den utsträckning det behövs skall djuren hållas skilda från varandra."

Svar: I den utsträckning det behövs…, vad jag vet så brukar varken snäckor eller räkor skada varandra, så de behöver nog inte "lastas" i ett varsitt paket. Alltså behövs det inte i den utsträckning som denna lag syftar till.

#10 Man brukar ju kunna skriva "AKTAS" på paketen. Har alltid gått jättebra för folk jag känner.

#8 Jag tror folk brukar använda en slags försluten påse med bubbelplast och foliehölje, där det ryms vatten. Så de åker i vatten. Somliga lägger kanske i en växt som mossa exempelvis också skulle jag gissa.

"Även om du skickar paketet som ömtåligt så kommer det utsättas för sådan hantering att vattnet skvalpar runt därinne."

Ja, vatten skvalpar ju, det gör det när man byter vatten, när det blåser ute (i havet exempelvis) osv.

"Och fyller du med vatten ända upp så kommer ju syrehalten i vattnet bli låg, även på ett dygn, vilket ju inte är att se till djurens bästa."

Man fyller inte ända upp, det finns även syretabletter som syresätter vattnet som man kan använda sig av.

Jag kan förstå din tanke #4. Ibland är det även svårt att tolka de lagar och regler som finns.

#6 Schenker tror jag det är helt ok för.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

sussa08
0

#12 Tack så mycket :) Jag tänkte inte ens på att det kunde gälla andra djur med #4 XD Jag blir så jälka enspårig ibland :P

Mixidoo
0

Schenker transporeterar djur, så varför medvetet bryta mot Postens bestämmelser?

Angående om det är vars och ens ensak om mna väljer att bryta mot lagen, så är det argumentet så dumt, Sussa, att det egentligen inte borde bemötas, det står för sig själv i sin dumhet!!

Men för all del då!

Om jag är stressad när jag kör bil och väljer att köra för fort utanför en skola och dagis är det upp till mig då? För att jag tycker att bestämmelsen är dum eller hindrar mig från att göra som jag tycker är bäst? Jamen, jag vet ju att jag inte kommer att köra på någon unge, så varför bråka?

Och ingen har ju kommit till skada nån gång utan om jag haft nåt knas med bromsarna.

Argument som argument som motiverar lagtrots.

Nej, just det, man får inte ta lagen i egna händer och bryta mot den för att det är bekvämt för en själv!!

Invändningen att köparen vid en överlämning kan utsätta djuren för en transport som inte är bra, faller i lagens mening på att det då är KÖPARENS ansvar, inte ditt. Men så länge du och andra väljer att bryta mot både lagen och Postens bestämmelser sä är ansvaret DITT. Det är skillnad det. Du kan alltså välja att inte medverka aktivt till detta genom att inte skicka djur på Posten.

Och varför tror du länsstyrelssens kontrollveterinärer har börjat titta på akvarieauktioner? Jo, för att de har insett att duren kan utsättas för otillbörlig stress genom dem, genom olämplig hantering. 
Det har förekommit kontroll på auktioner bl a av hur djuren transporteras.

Vad händer med hobbyn tror du om bestämmelserna för hantering och transport skärps? Vilket diskuteras inom EU nu. Tror du att det underlättar att du som Medarbetare på det här forumet argumenterar för att fortsätta skicka djur på Posten. Jag tycker du ska ta och ta ditt ansvar och i egenskap av Medarbetare här se till att det upphör istället!

Varför i herrans namn använder ni inte djurtransport.ifokus?

#12, varför blanda in en irrelevant bestämmelse? Det står ju som du citerar "i den utsräckning det behövs" och vem har argumenterat för att skilja snäckor och räkor från varandra?

Och det är ju just för att man inte fyller ända upp som det blir ett skvalp som utsätter räkorna för stötar.

Nej, djurskyddslagen gäller ALLA sorters djur!

Det är ointressant hur någon som säljer snäckor eller räkor här paketerar djuren eftersom de inte får skickas på Posten. Skickar man på lagligt sätt så kan man diskutera paketeringen.

sussa08
0

Om du väljer att köra för fort, oavsett vart… ja jag anser att det är upp till dig.. Jag själv skulle inte göra det men väljer du det så varsågod! Vill du ladda ner filmer och musik på nätet, varsågod, gör det! Anser inte att argumentet är dumt… Skillnaden med jämförelsen är väl att fortkörare riskerar hela sin omvärld, medan jag riskerar mig(böter) och djuren.. Och djuren är ingen risk, som sagt, att de tar skada för jag VET hur jag ska skicka för att de ska klara transporten fint.

Lagen förbjuder inte att skicka, det ser jag ingenstans! Men, posten vill inte att man skickar med dom.. Det är en annan sak. Jag bryter mot deras bestämmelsen och inte mot själva lagen?

Jag, som Medarbetare, ansvarar för att hålla ordning på trådar, besvara frågor och finnas här ifall nån behöver hjälp med något på detta forum. En förebild är jag knappast och jag betvivlar starkt att någon ser mig som detta, med tanke på att de flesta sett mina humörsvängningar.

Visst vill jag föregå som gott exempel, absolut! Men jag anser inte att det är fel att skicka djur, så länge man gör det på "rätt" sätt..

MajaL
0

#14 "Varför blanda in en irrelevant bestämmelse? Det står ju som du citerar "i den utsräckning det behövs" och vem har argumenterat för att skilja snäckor och räkor från varandra?"

Svar: Tycker det var en allmänt otrevlig kommentar, jag bara benade ut det du använt som argument. Allt för att få det så tydligt som möjligt. Förstår att du "brinner" för detta, men det finns ingen anledning att bli otrevlig…

"Och det är ju just för att man inte fyller ända upp som det blir ett skvalp som utsätter räkorna för stötar."

Svar: Då är det ju bara att fylla på med vatten hela vägen samt tillsätta syretablett, så är ju det problemet löst som jag kan se.

"Nej, djurskyddslagen gäller ALLA sorters djur!"

Svar: Här vet jag inte riktigt vilket argument du bemöter, men jag gissar…

Ja, djurskyddslagen gäller alla djur och punkterna täcker alla djurslag som de kan täcka så att säga. Det finns inget olämpligt transportmedel för snäckor tex. Möjligtvis ett kallt transportmedel. Men bestämmelserna är så breda just för att de sträcker sig över så många djurslag, men det betyder inte att de kan brukas över alla djurslag.

"Det är ointressant hur någon som säljer snäckor eller räkor här paketerar djuren eftersom de inte får skickas på Posten."

Svar: Eftersom din argumentation handlat om osäkerheten kring transportering via post så är det ju just därför de argumenten bemöts. Det är ju upp till dig vilka argument du använder, det är ju de du ger som bemöts…

"Skickar man på lagligt sätt så kan man diskutera paketeringen."

Svar: Det är ju ganska tydligt tycker jag, med detta argument, att man inte oroar sig över djurens säkerhet, utan just mot lagbrytandet. Som jag ser det är det lagbrytaren som borde oroa sig och ingen annan, efter som djurens säkerhet ju inte är så dålig som vi kommit fram till.

Sedan är det ju ganska stor skillnad på olika typer av lagbrytande. Den som drabbar och kan gå ut över flera personer och som kan ge offer osv., som exemplet med fortkörning.

Sedan är det den som inte ger några följder egentligen, som inte drabbar andra och som inte ger några offer.

Ska man diskutera något på en seriös nivå så måste man hålla dessa två olika isär, annars framstår ju argumentationen som mycket oseriös känner jag…

#13 FlörtSkrattandeGlad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se