slöjstjärt 'dropsy'
märkte igår att min slöjstjärt blivit sjuk, alla fjäll har rest på sej och han såg lite rundare ut en vanligt. sen sökte jag runt lite grann och hittade en sida där det stog att man skulle höja tempen till 30grader, ha bra cirkulation, och mata med antibiotika, så som romet B (finns det i zoobutik?), och tillsätta 1/8 tesked epsom salt per 18,9liter (ca 20) (hittar man sånt salt i zoobutik?) denna behandling ska pågå minst 2 veckor. kan detta stämma.
hemsida: http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/disease/symptom/byname.htm#dropsy
förutom det så ser han helt frisk ut, äter och är aktiv.
hm aldrig hört om den behandlingen men är det andra fiskar i karet (vilket jag antar) så bör du flytta på den sjuka fisken för att inte det ska smitta, vad han nu har!
Utåtvända fjäll bådar dock inte gott, bukvattensot kan det vara men jag vågar inte säga säkert.
Salt köper du i vanlig mataffär. se bara till att få utan jod.
Men först och främst, isolera den sjuka fisken från de andra fiskarna!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
jag har bara ett akvarium, så jag har ingen stans att flytta den sjuka.
en bunke eller vad som hellst fungerar som tillfällig sjuk-burk så länge den kan röra sig där i :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
a ska försöka hitta något
se till att den är noga diskad! och ta inte nytt vatten