Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3544 ggr
exitingsvillemo
0

Tjohooo!!

Jag har ÄNTLIGEN köpt ett akvarium Skrattande Underbart!!

Så nu ska ni få hjälpa mig att fylla det med diverse tillbehör.

Det är ett 80 liters kar, så inget stort kar. Det jag har tänkt som grund i akvariet är guppys och ev äppelsnäckor.

Visst är väl äppelsnäckorna duktiga på att städa? Behöver jag isåfall köpa en mal av ngt slag?

Vill också fråga om det finns ngn som föder upp guppies? Guppysarna från zoot är ju inte alltid kvalitetsodlade, böjda ryggar osv. Starka färger vill jag ha, med mkt blått i.

Äppelsnäckorna vill jag ha i rosa eller vitt eller både och… Ojojoj jag är helt till mig här Skrattande

Växter letar jag också efter, naturigtvis ngt som passar in på den fiskart jag valt. Gärna mörkt gröna i färgen, tåliga, vackra. Både växter med stora blad samt växter med mindre blad är av intresse. Gärna ngn flytväxt av ngt slag också.

Så nu får ni peppra med förslag och önska mig lycka till med mitt första akvarium Skrattande

Aetlun
0

Ska du ha äppelsnäckor i vitt eller rosa - förespråkar jag en mörk bottenfärg. Så "mjukt" och skönt som möjligt för dem att glida omkring på. Så antingen mörkt rundat grus eller sand.

Utöver det så släpper jag loss andra att komma med förslag. =)

Hoppas få se bilder framöver också. ;)

MiniAndMe
0

åh så kul! :D

Men tänk bara på att guppys får väldigt mycket yngel… x) Kanske det skulle vara kul med någon annan fisk än bara guppys? Kanske kardinal eller neontetror om du vill matcha lite med det blå! ;) De är ju fina små stimfiskar.

Jag har nästan ingen koll på sånt här med växter… Skäms

exitingsvillemo
0

Ja jag hade tänkt mig svart eller mörkt grå som färg på gruset. Vet inte riktigt hur jag ska göra med guppysarna. Köpa några från zoobutiken eller leta efter ngn privat uppfödare??

KerstinL
0

Vi har en del Guppy till salu i olika färger.. Vet inte var du bor men är det i Sthlms området så är det bara att komma förbi. Vi har en lokal precis vid Tyresö centrum. Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Nooon2
0

Tåliga och fint gröna är javaormbunkar. De växer dock långsamt. De kan vara lite dyrare i inköp men jag tycker att deras tålighet motiverar priset. Föredrar mjukt vatten tror jag.  Rekommenderar dock snabbväxande i början. De är oftast ljusgröna. Du hittar trådarna om tåliga växter via sökfunktionen.:)

Kul med akvarium! Lycka till!

exitingsvillemo
0

#2 nja jag vill ha just guppys just för att det är så enkelt att få yngel på dom, tycker det är så kul att följa de små liven =)

Sen blir det ju somsagt ngn äppelsnäcka och ev ngn räka.

Där börjar vi iaf, sen hur det blir i framtiden det får vi se.

#5 tack så mkt för info. Ska söka fram trådarna och läsa på.

exitingsvillemo
0

#4 tyvärr så bor jag inte i stockholmsområdet =( Kan man inte skicka fisk? Eller?

Nooon2
0

Funderade på det där med att du vill ha mörkt gröna växter som bakgrund till de blåa guppysarna. Det blir nog jättesnyggt. Jag kom att tänka på bakgrunden. Välj en mörk bakgrund. Svart kan kan jag tycka är lite hårt men många gillar den skarpa kontrasten… och nog lär fiskarna lysa mot den bakgrunden… men något i mörkt grönt eller brunt tycker jag är bra. Tipsar om bakgrundslåda som du kan fylla med torv (kolla med sökfunktionen + gammal tråd) och mossvägg (hittar du oxå med sökfunktionen) - javamossa är fint mörkgrön och tååålig. :)

MiniAndMe
0

#6 - jaha okej! :) Jag tänkte bara att det kanske skulle bli lite tråkigt med bara en sort fisk… Men det är ditt val, och som du sa själv så kan det ju komma senare! :)

exitingsvillemo
0

#9 japp, jag vill inte överbefolka karet genast, just nu simmar det 6 guppys och 2 dvärgklogrodor däri =D

Dom ska få skita ner lite där så vi får ordentli fart på vattnet innan i släpper i fler invånare.

Blir troligtvis lite korallplatys senare om jag hittar några riktigt fina exemplar med den typiska uppnäsan =)

[TheoA]
0

Bilder??? :)

MiniAndMe
0

#10 - åh platys är fina! :D Och det finns ju SÅ många olika färger, det tycker jag är kul. Jag hade några platys i olika färger och en hade en extra hög ryggfena. Hon var jättefin! :) Men de får ju också mycket yngel… Fast detförståss… De äter sina egna ungar… Så om man inte vill ha så många kan man lämna kvar ynglena så blir de flesta mat till sina föräldrar och de andra fiskarna.. :s

Aetlun
0

Jag håller med #11 - nu vill vi se bilder. =))

exitingsvillemo
0

#12 fast här blir det bara riktigt mörkröda koraller Flört

Bilder kommer, måste bara få fylla på lite till med växter först, det ser så tomt ut just nu =)

[TheoA]
0

Det kanske var det jag var intresserad av.. Var det en bänk med?

exitingsvillemo
0

#15 öh jag förstår inte nu, vad ddu vill? Vill du se mitt halvtomma akvarium? Nej det var ingen bänk med.Glad

[TheoA]
0

#16 Nehe .. Jag trodde du hade köpt det akvarie jag hade tänkt köpa..

Men jag…. Jag trodde att det nästan var "Färdigt" :P

MiniAndMe
0

#12 - åh det är sååå fint! :D