Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2235 ggr
sussa08
0

Vintern är på ingång!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, kylan kom som ett slag i ansiktet, måste jag säga!

Nu när det börjar bli kallt, vill jag bara påminna och informera lite om att när det börjar bli minusgrader på nätterna så kan man INTE skicka snäckor eller liknande med posten!
Växter skulle jag inte heller skicka då de nog också skulle ta skada…

Däremot så är ju inte växterna nåt djur och är väl snällare att chansa med kan jag tro Tungan ute

Men ni som säljer och köper djur som skickas, får snällt vänta till våren, eller till temperaturen på natten kommer till/över nollsträcket igen :)

Ville bara meddela om detta så att inte masssa fina djur dör i onödan!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Bowzee
0

Meh! Jag skulle precis fråga om någon hade ett par äppelsnäckor att skicka till mig! :(

De tar 50kr/snäcka i affären här och det har jag helt enkelt inte råd med. Får väl vänta snällt tills våren kommer :D

denaye99
0

Jag fick gratis snäckor av min kompis moster men läs min blogg och komentera

sussa08
0

Den som väntar på nåt gott.. ;)

Nej men det är trisst att det inte går att skicka… Skulle vilja komma på nåt sett att göra det på men så jobbigt att offra djur på vägen till en lösning :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

OzzysMatte
0

man får väl skicka snäckorna med folk på djurtransport i fokus precis som folk gör med sina kaniner/hamstrar och andra djur. Att frakta i en varm bil eller på ett tåg funkar ju fint liksom:)

Bowzee
0

Hmm, jag bor nästan allra längst ner i Skåne. Ystad är närmsta "bussgods", eller vad man kallar det.
Fast det blir kanske billigare att köpa de stora, fula här finns i djuraffären än att köpa och skicka via tåg eller buss? Obestämd

sussa08
0

Det är ju skillnad på att skicka och på att frakta XD Självklart kan man skicka med snäckorna med nån bil eller liknande :P

daikai1
0

funkar d inte med såna isolerade påsar? men vikten kanske ökar för mkt

sussa08
0

Ja nån kan ju alltid testa, men jag tror inte de klarar det… De behöver ju en bärmekälla också, och de själva är ju inte särskildt varma :(

daikai1
0

d finns kemiska processer som genererar värme, t.ex små påsar med en vätska i som blir varm när man t.ex bryter den

jag har en sån, men den blir ca 40grader i 1h skulle jag tro

sussa08
0

Där ser man!

Men 40 grader är nog lite väl mycket… Och det känns som att ingen skulle vilja betala för vad det kostar att skicka med en, vad jag tycker det låter som, en så dyr process..

Men bra tänk hur som :)

LisenN
0

Finns sk heat bags, dom ger värme i bra många timmar, har för mej att det är upp till 12 timmar… För övrigt kostar dom inte många kronor..

Problemet är väl att paketet då skulle gå som skrymmande, då KAN det dessvärre ta 2 dagar :-(

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

CyberLizard
0

…är det inte bara lättare att annonsera här och på lite andra forum efter äppelsnäckor i trakten…? Vi kan väl inte vara SÅ få och SÅ utspridda?

sussa08
0

#11 och även om det skulle gå med vanliga posten så brukar det ju gå över 12 timmar :(

#12 Jo det är så man får göra, eller leta transport, vilket också brukar ordna sig! :)

JessicaN
0

Sussa08 - Tänkte höra med dig, hur packar man lite större snäckor när man skickar? Mina bebisar nu kommer nog vara ganska stora till våren, om inte vuxna och då kan jag nog inte packa dom som du gör med bebisar. Vad är det bästa? Det ska vara både vatten och luft i behållaren va?

sussa08
0

Det bästa är att inte ha i vatten mer än att blöta bomull eller liknande, alltså fukt är ett måste, men inte vattenbad :)

Hm, med vuxna är det krångligt, måste jag medge… har man tillgång till snusdosor i plast, så kan man, efter rengöring, sätta ihop två dosor utan lock, det bildar då en stor "burk". Med 2 blöta bomullspafs i så blir det finfint! Tajpa igen med silvertejp eller liknande för att vara säker på att det håller!

Tror inte dina snäckor kommer bli så mycket stärre än att de får plats i detta, de växer inte allt för snabbt när de är många :)

Men på detta sett har jag skickat vuxna snäckor och jag använder mig av bomullspads för de tar liten plats och är stördämpande…
Till mindre snäckor använder jag oftsst bomullstussar men ibland pads :)

JessicaN
0

#15 Okej, tack så jättemycket! :)

Vill du ha några av dina "barnbarn" till våren? :P De flesta är vita, någon som ser gulare ut..

sussa08
0

Ja, vita är av intresse :) men det kan vi ju kolla närmare på då ^^ Kan göra en sambeställning med Kerstin kanske ;)

sussa08
0

Riktigt sågär kallt är det inte än, men viktigt att tänka på :)

oh-la
0

man kan skicka hela vintern (så länge som det inte blir för många minus) i isolerad frigolitlåda med heatbag. blir lite dyrare eftersom paketet blir större, men det går absolut :) redbee har en kanonbra artikel om transport av främst räkor, men det går ju att använda på andra djur också :)

http://www.redbee.se/content.php/16-Att-skicka-räkor-i-Sverige

sussa08
0

Underbart tips! :D

snailmilla
0

#19 Javisst! :) Jag skickade rätt sent förra året, och redan i början av våren och då kom alla snäckor fram och mådde toppen!!! Men på sommaren rök en hel del med, så jag kommer inte skicka i värmen något mer.

Har den turen/lyckans ost att jag har en mamma som så snällt tar in alla paket hela vägen till Stockholmsterminalen, så de behöver aldrig ligga ute på lådan, så sorterar hon dem rätt på en gång. Kanoners!

Men jag tar mig nog en paus när kylan slår till på riktigt. Men hämtning går bra.

www.appelsnackor.webs.com