Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3886 ggr
[aammE]
0

De gör värdelösa skumbon!

Jag har två stycken kampfiskhanar (inte tillsammans givetvis) som gör helt galet värdelösa skumbon! Har testat att höja temperaturen, mata mer/mata mindre och har testat med och utan flytväxer men ÄNDÅ har jag inte lyckats få några yngel (men ägg har jag sett). Honorna är feta, i lekdräkt och släpper många ägg vid parning.

När jag var yngre och hade kampfiskar så minns jag att det var jätteenkelt att få yngel (detta var dock för ett par år sedan) beror detta på aveln eller vad är det frågan om?

sallad
0

puffGlad

-Rasmus 🌈

sussa08
0

har du lagti flutväxter? Det brukar hjäkpa för att hålla ihop skumbon :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[aammE]
0

#2 Japp.

JonteL
0

Kan vara för dom är för gamla!

Om du köpte dom på en djuraffär är dom säkert över ett år, Och då gör dom rätt dåliga skumbon!

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

[aammE]
0

#4 Mja, fast den nya som jag köpte är väldigt liten i storleken. Synd om han är för gammal… Han är så jäääääkla fin.

Lindzen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testa tejpa fast en halv platsmugg i vattenytan så bara ungefär 1 cm av kanterna sticker ner,testa att inte något annat han kan bygga skummbo med i resten av akvariet. Ha en temperatur på 27/28 grader, ha vattenytan på typ 15 cm. Att lägga i ett torkat mandelblad brukar sätta fart på dom också, vattnet blir nästan som teefärgat då, det finns speciella blad till just kampodling, det är typ vitamniner och sånt som triggar igång instinkterna ännu mer. Sedan är det ju bara basic, ha honan i typ ett yngelkar så hanen hela tiden ser henne men inte kommer åt henne och släpp inte ut henne förns han har byggt ett tjockt och fint skummbo :)

Sådär (bilden)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Ninja
0

#6 Kul att lära sig något nytt, vad är det för tejp du använder? Blir det inte blött av kondensen på rutorna så att det släpper?

Lindzen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder vanlig plasttejp, jag tejpar ju fast muggen innan det hunnit bli kondens, alltså precis efter att jag har lagt i vattnet, sedan så her jag på många tejpbitar ifall någon skulle börja släppa eller att hanen råkar stöta till muggen i hans iver att visa upp sig (vilket har hänt) så det håller sig stadigt och så inge luft sipprar in i luftutrymmet som är mellan ytan och muggen, luften måste hålla sig fuktig även där så inte bubblorna spricker eller att äggen blir nerkylda :) Kan tipsa att inte använda "konformade" muggar, dom är så ojämna att dom lätt blir jätteoämna när man ska sätta fast dom, använt muggar som är som på första bilden, som är lika breda från kant till botten.

Ex på hur det kan se ut med en "konformad" mugg, ena kanten syns knappt och den andra syns jättemycket, det blir bara krångel och det blir ganska ostadigt.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[aammE]
0

#6 Åh, tack för tipsen! Skrattande