Bläckfisk?
Hej, jag har sökt som attan efter info på nätet men hittar inget vettigt.
Vad behöver man för tillstånd för att få ha bläckfisk? Antar att det är något från Jordbruksverket som krävs om det ens går i Sverige.
Hjälp snälla :)
Man behöver inget tillstånd föratt ha bläckfisk i Sverige, vissa akvariebutiker tar in bläckfiskar ibland.
Dock är de saltvattensdjur så de kräver ett saltvattensavkarium, plus att de är bland de mest krävande djuren att ha i saltvatten. Även med rätt skötsel så har de ganska kort livslängd. Men. "ingenting är omöjligt"
En bra sida för fakta är;
Har du vägarna förbi triton akvarium(täby) så har de en blåringad bläckfisk inne just nu.. Väldigt giftig, tvivlar på att den är till salu, men det är ju kul att titta.

Ja, många bläckfiskar blir sällan mer än ett år. Förutom att dom är ohyggligt krävande att hålla samt att du bör ha ett reserv akvarium igång, för har du oturen släpper den bläck å då e hela akvariet dags att helrengöras! :) Sen måste du ha bra lås på akvariet, de åttatentaklade bläckfiskarna är rena utbrytarkunkarna!!

Var på en föreläsning om bläckfiskar där en riktig bläcksifksnörd berättade om sin tid då hon doktorerade på dem. (Mycket intressant må jag säga!) Hon sa iaf att så gott som alla arter (med undantag för möjligtvis de gigantiska bläckfiskarna i djuphaven) blir 2 år gamla. Så Paul är en gammal gubbe skulle jag vilja säga. Som #3 säger är de utbrytarkungar men bläckfisken på Universeum håller sig i sitt akvarium trotts att det är helt öppet. Hemligheten är en taggig dörrmatta som är limmad längs kanterna på akvariet. Funkar bra för bläckfisken verkar tycka att det är obehagligt att klättra på en taggiga mattan :)
Jag hörde detta av en killkompis också, att de gärna smiter, genom minsta springa. Jag fick lite roliga bilder i huvudet av det så jag höll på att dö av skratt. Men det ska nog gå att ordna en säker tank, vill gärna slippa behöva bära på den!!
Tusen tack för alla tips! Vart kan man köpa? Måste man åka och hämta dem själv om man köper en stor?
Måste fråga vad man ger dom för mat?

#4 Bra ide!! :)
#6 Bläckfisken Paul fick iaf äta musslor.. :O men bra fråga!

De äter "allt" :) Man har dem ensamma för att de äter upp andra bläckfiskar med om tillfälle ges. För att åter igen ta bläckfisken på Universeum som exempel; musslor, småfisk, räkor och krabbor är mat h*n har på menyn. Sjöstjärnor funkar som "sällskap" de smakar tydligen inte så gott.
Okej, ger man de levande mat? ;S eller köper man frysta?
#9 så om man har sjöstjärnor också så äter de inte upp dem? :)

#10 "Melvin" på Universeum rör inte sjöstjärnor iaf, det gjorde inte bläckfiskarna vi hade innan heller. ;) De kalasar gärna på levande krabbor tex men fryst mat som man tinar funkar fint med de är som sagt glubska.
hur stort bör dom ha ?=)