Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1452 ggr
hindul
0

Sköldpaddor och äppelsnäckor?

Fungerar det att ha äppelsnäckor tillsammans med sköldpaddor?
Jag vet tyvärr inte vad för sorts sköldpadda, mer än "vatten"-sköldpadda, men det är ju en ganska diffus definition…. (inte jag som äger sköldisarna)

Jag kan tänka mig att små snäckor stryker med, men fullvuxna äpplen?

sussa08
0

Stora äpplen kan nog också stryka med, vad jag vet so blir vattensköldpaddor stora, och de har starka käkar…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[TheoA]
0

Du kan ju ha små sköldpaddor dom äter nog inte upp äpplen.

Sköldpaddor tror jag inte kan äta upp snäckor alls dom är för hårda.

hindul
0

Tack för svar!

Personen som frågade mig, var intresserad av att ta del av mina äppelsnäcklingar. Det visade sig att det gäller ganska små skalisar som tydligen är helt växtätande. Så det borde ju fungera då.

Jag visste inte att det fanns vegetariansköldpaddor. Fast de har kanske inte sett den i närheten av läckra färska snäckor innan…? De kan bli överaskade.
Men om man inte låter dem gå i samma kar förrän äpplena är hyfsat stora, borde det väl fungera.

TccT
0

Måste nog ta reda på vad för sköldpaddor det är. Undrar om det finns vegetarianer som vattensköldpaddor. En del har mer grönt allteftersom dom växer men tackar inte nej till annat.

dragonstar
0

Kanske om man tästar att sätta in en vuxen och ser vad som händer? om man övervakar i början?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

hindul
0

Jag misstänker att snäckornas "antenner" kan vara lockande att nafsa efter. Och bita av! De får som sagt starka käftar de där.

Men ja, de får väl övervaka noga och se hur det går.

jjenniferf
0

Det är inte så bra idé då snäckorna garanterat ryker.

Jag säger absolut nej.

Har själv tänkt tanken t min padda , men fick direkt svaret nej. :)

hindul
0

Ok,tack!!

Saga85
0

Pseudemys ska vara så gott som helvegetarianer. Dock blir dessa inte särskilt små - de blir åtminstone strax över 20 cm, men vissa kan gå över 40 cm.

Jag kan tänka mig att även större snäckor kan stryka med eller gnagas på om sköldpaddorna skulle få för sig att smaka. Mina sköldpaddor på strax över 20 cm tuggar iaf lätt igenom sina sepiaskal (bläckfiskskelett).