Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1796 ggr
TildaH
0

Snäckor

Hej

Detta är mitt första inlägg här så ni får ursäkta om jag frågar något som redan frågats 1000ggrSkäms

Jag sitter o kikar på era fina snäckor och blir lite sugen själv.

Vad krävs egentligen till dessa varelser? Jag har inget akvarium o vill inte skaffa några fiskar just nu, utan funderar på ett akvarium endast åt lite snäckor. Går det? Och i sådana fall, vilka tillbehör behövs? Har läst lite om deras mat, att de ska ha äggskal o gillar grönt, men jag kan inte komma ihåg vad som var huvudmaten åt dem…

Så ni får gärna berätta lite, eller kanske länka till någon sida där mina frågor besvarasGlad

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

dragonstar
0

jag är själv i startgroparna för ett akvarium som då ska ha bl snäckor i.

http://appelsnackor.webs.com/annonsering.htm

Här läste jag mig till en hel del bra info om just äppelsnäckor.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

hindul
0

Jag har lite hobbyodling av flytväxter och har flera "baljor" med bara växter i och där har jag även lite snäckor, mest posthornssnäckor, som hjälper mig att städa.
Det jag kallar baljor är förvaringsbackar i plast, 15 - 30 liter. Genomskinlig plast. Köpta på Clas Ohlson, Biltema, IKEA för 20-30 kr.

I dessa baljor har jag inget filter och ingen luftpump. Inte heller värmare. Vattnet blir varmt som inomhustemperaturen och jag byter en del, ca 50 %, av vattnet då och då. Matar inte så ofta, för det är inte så många snäckor i varje och jag har dem ju där för att de ska äta alger. Men slänger i lite kokta grönsaker ibland.
Jag märker att snäckorna trivs med detta, eftersom de förökar sig.

Så du märker att det inte behöver vara särskilt mycket till att börja med. Men man kan ju förbättra vattenmiljön med filter osv.
Växter, stenar, bottengrus kan man välja mer efter vad som är trevligt att titta på, men man kan ju tänka på att inredningen inte ska vara vasst, för det kan kanske skada snäckorna.

Tillsätta kalk behövs, för snäckornas skalbildning.

Vill man ha äppelsnäckor bör man ha lock eller nät över akvariet eller baljan eller vad man nu väljer, för de får för sig att knata upp på land ibland.

TildaH
0

#1 Intressant sida, tack!

#2 Jasså, men ska vi se på det viset så har jag då redan allt som krävs, har nämligen en sådan back, men den är bara 14L, så det var lite litet, svårt att inreda.

Men jag skulle alltså kunna köpa en stor sådan, slänga i lite grus o annat o sedan stoppa dit snäckorna!? Det låter ju riktigt skoj, att inte behöva lägga ner en massa pengar o ändå få något trevligt att se påGlad

En snäcka har väl inga tänder, tänker på nätet över, om man skulle kunna använda t ex myggnät eller liknande, för de mesta näten säljs på stora rullar o backen är ju inte särskilt stor.

Om jag ska göra detta, ska jag då först låta växterna o vattnet vara ett tag så att de hinner börja bildas lite mat eller kan snäckorna flytta in direkt?

Nu blev jag riktigt inspirerad, ska verkligen kika mera på detta. Men jag köper garanterat snäckorna av någon av er, istället för att lägga dyra pengar på några från affär, för visst tar de mera betalt?

--------------

hindul
0

14 L är i minsta laget om du tänker ha äppelsnäckor. Jag har läst någonstans att man bör räkna 10 L/snäcka (äppelsnäcka) och det känns ganska rimligt. De rör sig en hel del och behöver lite svängrum.

Man kan heller inte fylla karet helt ända upp med vatten, för de måste ha plats att lägga sina ägg, eftersom de läggs på land. Även om man inte tänker behålla äggen, behöver ju snäckan kunna komma upp och "få ur sig" dem. Så minst 5 cm ska det vara mellan vattenytan och kanten på karet.

Jag har täckglas på de kar jag har äppelsnäckor i och har aldrig använt nät, så jag vet inte riktigt vad som är bäst. Kanske någon annan här inne vet?
Men nätet behöver ju kunna förankras på något vis i alla fall.
Ett kycklingnät, sånt som är klätt med ett tunt plasthölje runt själva ståltråden, kan kanske fungera. I alla fall för vuxna snäckor. Mindre snäckor kan ju promenera rakt igenom.
Myggnät behöver man ju kunna spänna ordentligt runt om, så att inte snäckan drar med sig det ner i djupet när den försöker gå på det.
Tänder har de väl inte, utan liksom "raspar" sönder maten med en mycket sträv tunga/tuggytor. Jag vet inte om de kan ha sönder ett myggnät. Jag tycker de verkar klara det mesta, så det är kanske inte omöjligt.
På några av mina växtbaljor har jag gjort små hål i två av lockets hörn och använd dem som täckglas när jag haft snäckor där. (Eller inte velat att katterna ska komma åt innehållet.)

Det finns ju andra snäckor också, som stannar nere i vattnet. Asolene spixi heter en som liknar äppelsnäckan, men blir inte fullt så stor. Den lägger äggen nere i vattnet.
Zebrasnäckan finns också. Ganska stor och snyggt randig bild , bild igen De håller sig också nere i vattnet.
Posthornssnäckor finns ju också.

Det här med hur man sköter snäckorna - man får tänka på att om man inte har pump med filter, får man göra delvattenbyten ofta. För fiskar hade man fått byta vatten varje dag. Snäckor klarar sig lite längre, men några gånger i veckan får man räkna med. Inte byta allt vattnet då, utan 10-20% av vattnet.
Det är bättre att byta lite men ofta än att byta mycket med längre mellanrum. Och ju fler djur man har, desto mer vatten får man byta, eller oftare.
Växterna hjälper till att förbättra vattenkvaliten, så har man mycket växter kan man glesa ut vattenbytena något.

Det är bra att låta akvariet stå ett tag först, med grus och växter, innan man sätter dit djuren. Det är bra för balansen.

Det finns riktigt små pumpar med filter som renar vattnet. Jag har köpt en på aquantastic.se som man kan ha till 20 - 40 L och den snurrar på riktigt bra. Och det finns skumfilter för små yngelakvarier t ex.
Har man ett filter behöver man inte byta vatten lika ofta.
På blocket och tradera kan man ofta få tag i begagnade akvariegrejer.

Du kan ju börja med din lilla 14-litersback och byta till en större när snäckorna växt till sig lite. Men vid varje byte får man ju börja om från början med att förbereda akvariet och låta det stå ett tag och skaffa växter… Jag tror du blir mer nöjd om du tar en större från början och istället köper in snäckor i lugn takt. Det är föresten bra att inte starta med en massa djur på en gång, utan börja med några få.
Du kan ju klara dig utan filter till en början också, om du inte vill lägga pengar på det med en gång.

Jag vet hur det är när man är på väg att starta upp ett akvarium! Man vill inte veta av några väntetider eller behöva vänta ens en vecka på att få hem djuren eller växterna. Man vill ha det färdigt NU!

TildaH
0

Tack för långt o intressant svarGlad

Kan det alltså räcka att göra hål i locket som finns att köpa till? Jag tänkte att de kanske inte blir nog luftigt, annars är det ju helt klart smidigaste lösningen.

Jag gör inget åt min 14L utan i sådana fall köper jag en större direkt, funderar på en 47L (39*56*29cm) eller en 70L (39-56-43cm) men den har hjul, så då måste jag se om det går att peta lös dessa, tyckte nämligen att 29 var lite väl lågt att inreda i. Annars avvaktar jag tills jag ev. har råd att köpa ett litet akvarium, eftersom det ska vara en kul grej att se på så vill jag gärna att det ser snyggt utFlört

--------------

TildaH
0

Får knuffa upp min tråd lite då jag inte känner mig helt nöjd ännu.

1. Räcker det att göra jätte många hål i det medföljande locket i en plastback för att få in nog med luft/släppa ut fukt? Om jag väljer äppelsnäckor, kan de då lägga sina ägg på detta lock?

2. Behöver jag något mera för att ev. växter ska må bra?

3. Behöver jag alls belysning, förutom för att se dem förstås.

4. Är 29cm en för låg höjd att börja med? Går det att inreda alls på den höjden?

5. Det räcker alltså att mata med t ex maltabletter o lite grönt?

--------------

hindul
0

Ja, det räcker att göra hål i locket. Jag har gjort hål i två hörn, diagonalt mot varandra. När jag går förbi karet har jag tryckt ner locket på mitten med handen. Då pyser det ut lite luft genom hålen och lite ny luft kommer in.
Nackdelen med plastlock är att de skymmer ljuset en del. Växterna behöver ljuset. Snäckorna klarar sig utan ljus, de är som mest aktiva på natten och vana att röra sig i mörker, men växterna behöver ljus för att växa och hållas fina.

Växterna behöver ljus, vatten och näring.
Vatten får de ju gott om i ett snäckkar.
Ljus - man kan ha lysrörsramp för akvarium. Det går också med vanliga lågenergilampor om man har dem tillräckligt nära, max 20 cm från vattenytan.
Näring för akvarieväxter finns att köpa i zooaffären. Eller här (pmdd), ett billigt och bra alternativ.

Jag tror inte du själv blir nöjd med en 29 cm hög balja. Den kommer kännas låg och svår att inreda, som du själv säger. Men det finns ju låga växter och det fungerar ju utmärkt med bara t ex några större stenar på botten, det måste ju inte vara så höga saker.
En sak att tänka på när man använder plastbackar, är att plasten inte är så tjock och egentligen inte gjord att stå emot vattentrycket. Den börjar inte spricka, men den kan börja bukta ut på långsidorna så att den får en rundare form. Jag kan inte svara riktigt på hur lång den ska vara för att det ska fungera bra, men ca 50 cm fungerar ok.

Ja, det räcker att mata med maltabletter och grönt. Grönsaker flyter, men om man kokar dem, sjunker de till botten och blir mer lättillgängliga för snäckorna.
Frukt gillar de också och flingfoder som sjunker till botten käkar de också upp. Börjar de knapra på växterna, är det dags att mata dem med något annat, om du vill ha växterna kvar.
Om akvariet står så att dagsljuset når det, från fönstret, bildas det mer alger som djuren äter upp. Men det kan ju också bli för mycket ljus, så att det bildas mer än de hinner mumsa i sig. Man får väl prova sig fram.
Särskilt om du väljer att inte ha någon pump, ska du se till att du inte matar för mycket, så att överbliven mat ligger och blir dålig. Det förorenar vattnet.

Snäckor har ju sitt skal att gömma sig i, men om du vill ha andra djur i karet, ska du tänka på att inreda så att det finns gömställen där de kan dra sig undan.

TildaH
0

Tack för svaret.

Jag tror nog att jag gör så att jag väntar tills jag har råd, sedan köper jag ett litet akvarium, de är ju enklare att inreda o få det trivsamt för växterna + ev. andra invånareGlad

--------------