Äppelsnäckor
Jag har nyss köpt en mossboll (google) från tradera som jag först tänkte ha i en liten behållare bara för skojs skull.
Men sen utvecklade sig idén, och jag undrar om jag kan ha äppelsnäckor med den?
Tänkte ha en sån där guldfiskskål (som jag redan har någonstans här) eller köpa någon annan behållare som är på ca 10-15l. Sen har jag svart akvariegrus på 0.5mm jag tänkte ha i botten. Låter det bra?
Borde jag slänga in någon extra akvarieväxt där i och ha med snäckorna? och kanske någon mangroverot?
Hur många får plats i en 10-15liters?
Vad kan jag mata dem med?
Kan jag ha dem utan något filter?
Isf hur mycket och hur ofta borde jag byta vattnet?
Kan jag kanske t.om slänga in lite räkor där i?
Om någon säljer snäckor så kontakta gärna mig, så kan jag köpa i slutet av nästa vecka. Letar mest efter lila, men andra färger går bra också sålänge jag har minst en lila :) (min favoritfärg)
Japp läser där redan :) Men får inte riktigt svar på alla mina frågor där genom.
#Kamillah
Visst är mossbollar fantastiskt vackra! Jag har en i mitt stora kar, den upskattas väl mest av mina räkor som sitter och pillar i den men även snäckorna är ju på den ibland.
Det här med glasskål och snäckor, jag har själv haft snäckor i ett cylinderakvarium på receptionen där jag jobbar. Jag var dock tvungen att göra rent det var 3e dag och hur mycket våra gäster än älskade att titta på dem var det mer jobb än vad jag han med på arbetstid.
Stillat vatten luktar illa efter några dagar specieltt när man matar och de inte äter upp allt. Jag rekomenderar en liten pump.
Dessutom rymmer snäckorna om du inte har lock. Ha gärna några fler växter tillsammans med bollen, de är mycket akrobatiska och tycker om att glida över blad.
Jag har förr haft skålar & andra typer av kar, trotts att det är vackert tröttnar man snart på det och vill ha ett akvarium. Sasa på ett mindre akvarium, det finns ju riktigt fina designade nuförtiden!
Då kan du ha snäckor och räkor, även någon liten trevlig fisk om du så vill det, för det är förbjudet i skålar nu.
Jag har lilarandiga till salu i Höst. Se bilden,
Hoppas du fick lite svar på dina funderingar
med v hälsning
Camilla Thunberg