CB - mörka rom?
Idag upptäckte jag att min ena Crystal Black bär på rom. Det var lite svårt att se först eftersom hon mest höll sig undan och pillade med romen.
Dock är de mörkbruna, ska de se ut så? Jag såg även för en stund sen hur hon pillade/tappade loss ett rom. Kan det vara obefruktade rom eller ska det vara på det viset?
Om det lyckas bli räklingar, hur stor är risken att de blir uppkäkade av de andra räkorna eller pansarmalarna? Pumpen ska täckas för med nylonstrumpa, och det finns en klump javamossa att gömma sig bland. Går det bra att låta eventuella räklingar gå kvar i samma kar och äta samma som de vuxna (granulat, krossade skräpsnäckor, zucchini/gurka/ärtor)?
Spännande det här. Hur länge kan man få vänta innan de kläcks? Jag har tänkt på att hon varit lite kraftig ett tag, men det var först idag jag faktiskt såg rommen. Hon håller på att bolla/skaka runt med dem, så det är lite svårt att missa 
_No way! Yes way!

japp du har nog snart kläckta ungar som är så så små så de är svåra att se med blotta ögat… räkorna äter dem inte… ingen aning om malarna men tror ej att de tar dem heller….så snart är du räkmormor till de små..grattis till förökningen…
Roligt roligt! Då har man ju åtminstonde gjort något rätt som nybliven akvarist. Hade funderat på att köpa fler räkor, men nu kan man ju hoppas på att det blir några räklingar som lyckas kläckas och överleva!
_No way! Yes way!
Slänger in en bild även här på den stolta blivande modern. Är ingen toppfotograf, så både färger och skärpa blev lite knas.
_No way! Yes way!

roligt dö!
hoppas du får många söta små småttignar!
Ho ho ho! Jag tyckte allt att den andra "honan" verkade lite misstänksamt tjocker - hittade rom även på henne idag! Dock är hon inte lika fin i färgerna (alldeles för blekrödorange), så jag hoppas mest på hona #1 ;P
Lyckades fixa till färgerna på kortet, så slänger väl in den samma bild igen.
_No way! Yes way!

gillade din bild…. bra taget.. du måste ha en ruskigt bra kamera… du har inte vägarna förbi stockholm någon gång och kunde hoppa förbi oss och fotta lite på våra räkor du verkar kunna detta… brukar knappt se dem på mina bilder…
….
Tackar. Jag lånade mor mins systemkamera. Kan ju erkänna att de flesta (alla utom denna) bilder var suddiga och att jag var tvungen att justera färgerna i efterhand
Försökte ta kort med en vanlig digitalkamera, men det är ju helt omöjligt!
_No way! Yes way!

Grattis till de små!
Jag kan inte tillägga något matnyttigt för jag har just ingen erfarenhet… men jag har också precis fått småttingar av mina CB.
De är så små att de nästan är påhittade. Man ska ha hökögon för att kunna ana benen. Tur att småttingarna är vitrandiga - annars hade nog inte fått syn på dem alls.
Jag brukar lägga maten framme vid rutan och sitta och titta på dem.
Får man kasta in en tilläggsfråga tro? Vet någon hur många räklingar det brukar det bli per kull?
En liten uppdatering - fyra av sex räkor (bl.a. de med rom) dog efter att jag varit bortrest. Gav upp hoppet om räklingar, men efter någon månad råkade jag få syn på en liten svartvit räkling! Har sett sex stycken som mest på en och samma gång, varav en som är så gott som helsvart.
Lite skumt att räklingarna överlevde när de vuxna inte gjorde det 
_No way! Yes way!
Får ta och skryta lite med en bild på en av svartingsnyggona 
_No way! Yes way!
!! Svart crystal!
Visste inte att det fanns. Fina färger på den stora med! Om du skulle få väldigt många räkor småningom kanske man får köpa några? Jag har ju räkor men tänker att ja borde köpa till några så att det inte blir alltför mycket inavel. Det är snygga räkor du har!
… och en fråga… dina "gamlingar". Tappar de färgen? Jag köpte svartvita räkor och sedan de blev vuxna de har tappat färgerna i olika utsträckning. Nu har jag bara ett par av de gamla kvar - de har börjat dö ifrån. Räklingarna är fortfarande fina. Där är alla storlekar - från riktigt små till nästan helt vuxna. En av dem kånkar runt på ägg trots att den inte är helt vuxen… och den har fortfarande klara färger. Räklingarna har lite olika färger - grå/vit, svart/vit, rödbrun/vit och röd/vit. Kanske alla räkor tappar färg när de blir gamla…. eller så är det olika beroende på "kvalité". Jag matar räkorna med räkfoder som ska vara bra för färger och skalet i övrigt. Fler faktorer som vattenvärden och temperatur kan ju spela in men arvet kan ju också vara avgörande.
Dina räkor ser väldigt fina ut. Har de gamla behållit färgen?
Tackar. Jag har bara haft räkor i knappt ett halvår, så är inte så bra på dem än. Gör inget särskilt för att hålla dem vid färg (har inte ens speciellt räkfoder, utan de får samma granulat som fiskarna), antar att jag helt enkelt köpt någorlunda bra graderingar. De gånger de bleknar är strax innan öms eller när de är på väg att dö.
De svarta ska uppenbarligen både vara ovanliga och känsliga, så jag får se hur det går med dem. Hörde om 5 st svarta sk King Kong som såldes för 1900 Euro på en tysk auktion
Det är ju nästan så att man vill försöka satsa på att få fram fler svarta när man hör det, haha.
_No way! Yes way!
Jag tror f.ö. att de skiftande färgvarianterna kan bero på graderingen/kvaliten av föräldraräkorna. Testa att försöka rensa ut de med finast/mörkast teckning så kanske det i slutändan kan resultera i snyggare räkor 
_No way! Yes way!
#15 Jovisst - jag har nog lite skräpkvalitéräkor. Inte för att det gör mig särskilt mycket. Jag gillar dem ändå
och är helt nöjd med att de lever och trivs bra. Jag har tänkt på det där med att sortera räkorna efter färg. Det börjar jag nog med lite längre fram när de börjar bli för många. Just nu har jag inte hjärta att sortera bort några när jag inte har något reservhem åt dem. … och jag är som sagt rätt nöjd med att de lever och trivs. Har ju hört att crystalräkor är känsliga och jag undrar lite smått om mina räkor är lite tåligare…mina räkor har fått stå ut med en del och de verkar klara sig fint. Tänker att jag ska gå på den linjen - räkor som kanske inte är snyggast men lite tåligare. … men inget säger ju förstås att de inte kan vara både och…
Men jisses så söta!!!
Är det vanligt med räkor?
#17 Njao… de har blivit vanligare. Jag tror att de dykt upp för bara några år sedan. Jo, visst är de söta! Jag kan sitta och titta lääänge på deras förehavanden: det är en väldig massa outtröttligt plockande och rensande och så lite fajt ibland, romantik ibland och ibland får någon plötsligt bråttom någonstans och "flyger" iväg inte olikt en helikopter.
…och jag blir så glad att jag blir alldeles barnslig när det dyker upp pyttesmå räklingar som är så små att de nästan är påhittade! 
#18 har du både crystal black och red i samma kar? för dom korssar sig med varandra och då kan färgerna bli lite "suddiga"
Saga85 King kong är grymt snygga och som du sa ovanliga grattis 
Ps redbee is da shit Ds
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

att man inte kan hålla röd och svart tillsammans är faktiskt fel. det går alldeles utmärkt. ska man hålla en fin färg bland sina räkor behöver man dock plocka bort de som har svagare färg innan de blir könsmogna. jag har 2 burkar hemma. en med de räkor jag anser värda att avla vidare på, och en där de jag inte vill avla på hamnar. inga räkor avlivas, utan "skräpräkorna" kommer säljas billigt. en enda "skräpräka" kan på sikt förstöra såpass mycket att hela kollonin får svag och tråkig färg.
bifogar bild på hur mina avelsräkor ser ut. allt under det tas bort. CR hona som nu går med rom.

Ok =) det viste jag inte, fina räkor =)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

tackar =) ja, jag älskar verkligen redbee och har gjort i många år, men det är först nu som jag verkligen har satt mig in i det och försöker få fram en frisk stam med snygga, tåliga räkor med så låg inavelsgrad som möjligt. men det tar sin tid… stod igår i nästan en timme och försökte jaga fatt på enliten räka som ska byta burk. ett annat gäng kan jag inte bestämma mig för om de ska få stanna, och då lär jag behöva flytta dem, även om de kanske hade dugit. av ett 10-tal räklingar är det kanske 2 som inte räknas som skräp, så det går inte snabbt =P en bild till.