Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 4958 ggr
akvariet
0

din favoritväxt/er i akvariet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej vore lite kul att få veta lite vad alla här inne har för favoritväxt/er i sina akvarier!

skriv namnet på växten, skriv varför just denna växten är så bra/fin och lägg till en bild med!

jag börjar:

min favoritväxt är skälvklart cabomba p.g.a att den är tålig och växer fort!Skrattande

(cabomba på bilden-->)

HeidiH
0

Jag hade en växt i mitt akvarie för en massa år sen som jag bara ÄLSKDE! En ganska så låg "buske", bladen var väl kanske cm-breda. Ganska mörkgrön växt.  Den fick mkt ofta små nya plantor på bladen, men rötter och allt, så de var bara att planterna ner om man ville han likadan på nåt annat ställe! Har för mig jag då läste att den även gick att få den att fästa på en rot tex, om man vill ha den på en sån. Nån som har en aning?! Vill gärna ha en sån i mitt nya akvarie! Kanske är nån supervanlig växt, vad vet jag?

akvariet
0

japp enligt din beskrivning så låter det som javaormbunke. den trivs bäst på rötter elr stora stenar som man binder fast den på så att den slutligen kan växa fast! javaormbunke är en jättevanlig växt!Skrattande

HeidiH
0

Den ska jag kika upp! Lånat lite böcker idag så jag kan läsa på lite, så livet blir så bra som möjligt för mina små firrar jag ska skaffa!

HeidiH
0

Goolade på javaormbunke, och det var inte en sån. Får återkomma om jag hittar den i någon av mina böcker. Bladen var smmalare, och kortare, och hela "busken" mer kompakt så att säga, samt att jag minna bladen som ngt mörkare gröna, utan den jättetydliga ådring som javaormbunken hade.

Saga85
0

Vallisneria får jag nog säga att min favorit är. Införskaffade en klump sådana idag när jag köpte räkor, och de blev direkt en favorit hos både räkor och malar. De började direkt putsa och simma in i dem, och det som gör mina djur glada gör även mig glad Flört

godisgrisen
0

Javamossa, när den växer ordentligt och mår bra är den så vacker!

gickan87
0

vallsneria americana är min favorit. Även vattenpesten om man får tag i fina exemplar :)

MVH Erika :)

Anken
0

Jag tror jag har en sån som du har på bilden #0, den växer fort och bra men det släpper ju typ små "blad" hela tiden känns de som? Eller så är det fiskarna som leker rövare!  Tungan ute

740tjejen
0

har du bild på den växten

akvariet
0

#8 jajjemensan, det trillar av lite "löv" om man nu kallar dem det ifrån dem hela tiden ja!

[imaginepeace]
0

Det här är min favoritväxt! Blir jättefint röd och brukar skimra i ceriserosa, hur snygg som helst!

Vet dock inte namnet på den då jag brukar vara ganska bra på att slänga plastlappen som följer med Oskyldig Någon som vet?

akvariet
0

#11 snygg va den, men har ingen aning om var det är!

Mig-
0

11/12#

brukar finnas på bromma zoomarknad ;)

[imaginepeace]
0

Googlade runt lite och det verkar vara en Alternanthera reineckii "roseafolia". Rätta mig om jag har fel Glad

akvariet
0

#14 jaha så det är så den hette, misstänkte faktiskt att den började på a men kunde inte sätta fingret på det!

dirdib
0

#1 titta här och se om du hittar den:

växter

Bulls-Eye
0

Hej, jag är väldigt dålig på just växter. Har tyvärr ingen koll på det :P förstår inte ens varför jag skrev detta inlägg… haha

akvariet
0

#17 hej, jag är inte heller särskillt bra på växter när det gäller latinska namn, kan bara svenska namn på växter!Skäms

dirdib
0

#18 men du ska inte kunna namn utan #1 ska titta på bilder och se om h*n hittar den som h*n har och inte vet namnet på

sophia007
0

Javaormbunke och Anubias mini gillar jag!

apistogramma
0

anken… pröva med  Limnophila Sessiflora en snarlik växt som cabomba men klarar den klarar lite lägre ljus än cabomban… själv tycker jag mycket om …. Heteranthera zosterifolia en mycket liten växt i storförpakning i mina ögon

Bulls-Eye
0

Växter, växter och växter..hur många finns det ? :D

akvariet
0

ohh, svår fråga! det finns säkert 1000 och åter 1000 växter…

Bulls-Eye
0

Haha, kunde tänka mig det ;)

akvariet
0

måste skriva något här för det feta försvinner inte!

Bulls-Eye
0

Samma för mig, hur får man bort det utan att skriva?:S

akvariet
0

vet inte vrf det inte funkar! kanske om man låser tråden?

Bulls-Eye
0

Ingen aning, det är jobbigt .. -.-

Saga85
0

Problemet har funnits i ungefär 1½ månad. Ifokusgrabbarna jobbar väl på det, men det finns gott om trådar på flera olika sajter som hängt sig. Så det är bara att ignorera och se glad ut. Eller något.

akvariet
0

har varit så för mig i 5 dagar nu!Skrikandes

Bulls-Eye
0

har varit så i några dagar för mig också..

akvariet
0

Medarbetare på iFokus, lås denna tråden!

Bulls-Eye
0

Ja, gör det!

Mig-
0

jag har också så!! jobbigt…

Bulls-Eye
0

Lås nu, detta är sjukt jobbigt.

akvariet
0

märkte att det feta sörsvann när en Medarbetare skrev en gång så Medarbetare på iFokus skriv här så att jag slipper denna jäkligt jobbiga tråden som bara blir fet hela tiden!

Dragula
0

Jag gillar växterna som ser ut som blåbärs/lingonris men är osäker på namnet.

Luddeg
0

Här är några växter jag gillar:

Ludwigia repens 'Weinrot'

www.shrimpshop.se/forum

Luddeg
0

Proserpinaca palustris 'Cuba'

www.shrimpshop.se/forum

sussa08
0

gillar också min ludwigia, men jag har "super red" :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Dodat
0

Hmm… Måste nog säga Riccia, fast jag inte ens har den :(

MEn om man måste äga en, så säger jag javamossa, för den älskas av mina räkor :)

// Dodat :)

CaithSith
0

Röd tigerlotus är min favorit Glad

http://i40.tinypic.com/2cqh9gx.jpg

[hilevij]
0

Jag är - och har varit enda sen jag såg bild på den - helkär i echinodorus ozelot, snacka om att jag blev glad när jag hittade såna i affären :] Sen skulle jag inte klara mig utan javamossan och musselblommorna, så de kan också räknas till favoriter :]

Luddeg
0

Är det bara förhållandena som får den vanliga Ludwigia repens att bli så röd för jag har aldrig sett att det finns en specifik sort som heter Ludwigia repens 'Super red'.

Här är en person han har fått sin Ludwigia repens 'Rubin' att bli extremt röd: http://www.shrimpshop.se/forum/download/file.php?id=476&mode=view

Nedan är en bild på min Ludwigia repens 'Weinrot'

www.shrimpshop.se/forum

sussa08
0

tror inte det bara har med förhållandena att göra… Nog har det något men mina hos mig är verkligen "super red", näst intill bruna närmast lyset….

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Luddeg
0

Fina är de i varje fall. Glad

www.shrimpshop.se/forum