ancistrus och räkfråga
Ju mer jag läser om räkor desto mer sugen blir jag:) men kan man ha dem tillsammans med anscitrusmalar? blir sugen på att ha dem både i mitt lilla 40 l kar och i 100 l karet, men där ska även bo ancisrtusmalar hade jag tänkt.
och ang Ancistrus, ska man ge dem speciell mat, typ grönsaker, eller ngn speciell mal-mat eller de klarar sig på alger?
när jag hade köpt växter så hade en stor rotbit lossnat från ena växten så jag provade att plantera den för att se om det skulle bli ngt och det blev det! nu är det en liten, ca 3 cm hög växt med två små blad som växer i akvariet
kommer malen äta upp den?

Visst kan du ha malarna med räkor, inga problem. Dom äter dessutom ungefär samma mat… Dom kan klart klara sej på bara alger men köp lite frysta grönsaker och algtabletter till dom så trivs dom ännu bättre 

vare sig räkorna eller malarna klarar sig på bara alger i akvariet. det är fruktansvärt många malar och andra "algätare" som dör av svält bara för att de inte matas utan man tror att de bara behöver ha det som finns i akvariet.

Skalade ärtor tycker acnistrusen säkert är smäskens ;)
Ok tack för era svar
skönt att de går ihop! tack för tipset om maten, ska se till att den/får mer än bara algerna i akvariet. vilka andra grönskaker kan man ge dem?typ gurka eller?
ingen som kan svara på ifall de kommer äta upp min lilla "baby"-växt?

gurka är helt värdelöst. det innehåller absolut ingenting. det bärsta är att köpa foder om man är osäker. man ska tänka på att även räkor och de flesta malar behöver få lite animaliskt i sin mat, även om man tror att de bara ska ha helt vegetariskt. jag ger mina räkor en ihopmixrad sörja av persilja, spenat, gröna ärtor, broccoli, flingfoder till fisk och kalk. kör det i mixern till det är slätt, lägger i en fryspåse och plattar ut till en platt kaka och fryser in. det är kanon som mat. annars finns det foder för malar och räkor som är bra. kör på det så vet du att de får i sig rätt mat.
#tack för tipset! då blir det att jag provar med detta till dem, verkar ju lätt att fixa ihop! hur stora bitar av den kakan ger du och hur ofta?
gav för övrigt en ärta t den ancistrusmal jag fått ta över från en kompis. för tillfället bor den i lilla akvariet och den blev glad, det blev även fiskarna så det blev lite bråk om vem som skulle få äta den stackars ärtan

beror lite på. jag brukar ge på kvällen varje dag och det ska vara borta på morgonen. nu har jag ett 20-tal räkor (lite osäker eftersom jag inte vet hur många räklingar jag har) och 2 äpplen i en burk och runt 9 räkor och 2 snäckor i en annan. i den stora burken lägger jag ner två till tre bitar på typ 3x2 cm. jag matar varje kväll.
du kan även byta ut flingfoder mot oskalade frysta räkor. jag brukar ha i ganska mycket flingfoder när jag använder det för att de ska få i sig det de behöver. för mig funkar den här dieten kanon både på snäckor och räkor.
tack igen
ska blanda min första sats idag till malen jag har:)