sjuka växter?bilder

ohyra, du har fått ohyresnäckor i ditt kar som kalasar på dina växter, det är bara att krossa varända snäcka du ser så kommer de snart att vara borta:D

De, särskilt sista bilden, ser närmast ut att ha blivit klämda, eller skadade på något liknande sätt.
Du har fått ta över karet - innebär det att du flyttat det? Tömt det på vatten? Bytt mycket vatten?
Sådant kan växterna reagera på.
Växter kan också få små hål i bladen pga näringsbrist. Börja tillsätta växtnäring regelbundet, om du inte redan gör det. OM du redan gör det, men har mycket växter, kan du prova att tillsätta näring lite oftare.
#3 ser inget som ser ut som snäckor någonstans i akvariet, men de är kanske små?
#4 ja karet blev flyttat och tömt på allt vatten, min kompis sparade lite av det gamla vattnet och tog med sig, men jag tror det var lite lite. det låter ju som det kan vara det. googlade på växtnäring och hittade PMDD eller vad det hette, men det verkar klyddigt att blanda till..kan man köpa färdig näring i djuraffären?
tyckte att det röda växten så ännu värre ut nu i morse

Som #4 skrev så kan växter ta stryk av flytt och omplantering. Jag såg inga hål på de första bilderna men hålin i #2 ser helt klart ut som att de blivit klämda.
Den röda växten vill ha massa massa ljus, vill man ha fina röda växter - som förblir röda bör man kanske fundera på att skaffa bra belysning (vilket du kanske redan har? Det kan som sagt bara vara flytten som har skakat om växterna).

Växter kan reagera ganska kraftigt vid förändringar. De har varit vana vid samma vattenvärden, att vattnet rör sig i en viss riktning, konstant temperatur, ett viss ljus… Nu har de nytt vatten, vattnet rör sig annorlunda, någon grad skillnad i värmen, kanske blivit omplanterade osv.
Oftast klarar de sig fastän de ser ordentligt risiga ut första tiden. De kan tappa bladen och verka vissna alldeles, men har du bara lite tålamod så repar de sig säkert.
PMDD är bra och verkligen prisvärt. Inte särskilt besvärligt att blanda till. Jag använder det till mina kar och är jättenöjd!
Det finns andra sorter i zooaffärerna också.
Tack för era svar!
#6 det kan ju hända att de blivit klämda under flytten hem till mig och det är nog en reaktion på flytten som gör dem så risiga. bra ljus har jag, det tror jag iaf:)
# 7 Ok då är det ju med all säkerthet flytten som orsakar problemen hos dem. jag köpte färdig växtnäring i djuraffären och ska tillsätta det en gång i veckan nu. hur lång tid tar det innan man ser någon reaktion tro?
det jag inte har fattat med PDMM är var man köper det man ska blanda?blir helt förvirrad

pmdd.se Det finns en sida där som heter "Beställ PMDD" och där finns tre alternativ på var man kan beställa det. Jag brukar beställa från Peter Haack. Den minsta mängden man kan beställa från honom, räcker till 5000 liter akvarievatten - 100 doser för ett 50L-akvarium och kostar 55 kr inkl frakt.
Hur lång tid det tar innan dina växter repar sig, beror på vad det är för växter. På vissa snabbväxande arter kan man se skillnad efter ett par veckor, medan andra kan behöva ett par månader på sig att hämta sig.
Den på tredje bilden ser ut som en Ludwigia, de är känsliga för förändringar och behöver lång återhämtningstid. Så räkna med minst en månad för den.
För den på den andra bilden kommer det gå fortare.
#9 tack för svaret och länktipset
ska kolla där för det lär bli dyrt att köpa från djuraffär i längden.
ok då får jag helt enkelt ha lite tålamod då.huvudskaen är att de repar sig så småningom iaf.