hur ofta matar man äppelsnäckor?
hejhopp! :D
Nyss fick jag hem mina 2 äppelsnäckor! Första gången jag haft, så nu undrar jag hur ofta man matar dom? Och nu tänker jag på kokta grönsaker.
Och om man vill ha äggskal som kalk-tillförsel (ska köpa sån kalk-stens-aktigt sen) hur ofta ska man ha det i? Hela tiden? Vi har ganska mycket kalk i vattnet, eftersom det blir vita ränder på akvariet…
Hej!
Det beror helt på hur dina snäckor lever? Vad ha de för akvarium, bor de tillsammans med fiskar, räkor? Har akvariuet vart igång länge finns det alger mm att knapra på. Men de vill såklart också ha algtabletter, botten sjunkande foder finns bra foder av märket HIKARI.
Kalksten har jag provat en gång i tiden, märkte ingen skillnad på snäckorna, nu kör jag med kalksköldpaddor vid varje vattenbyte, och äggskal har de fri tillgång till jämt!
Berätta om hur snäckorna har det i sitt akvarium så är det lättast?
Men de vill gärna ha något att mumsa på varje dag, en snäcka är utsvulten om den börjar äta på växter tex.
Men du får ju bara lägga i så mycket som de hinner äta upp, de får ju inte ligga matrester och ruttna.
Mvh
Camilla

just nu bor de med en kampfiskhane i ett 17 liters som varit igång ca 3½ månader. Det finns nog inte så mycket alger heller, men vi rensade igår… Kan man lägga äggskal på bottnen utan en burk? Är ju inte så snyggt…
Sedan ska jag flytta den ena och köpa vars en kompis till dom, och då får de 2 bo i ett 54 Liters med några fiskar (pansarmalar, svärdbärare, honungsgurami och platys) som också varit igång ca 3 månader.
Jag har prövar sköldpadda här men mina verkar dö av det.. vet inte om det är för att dom äter på dom eller vad det är.. nu köper jag vanlig kalksten på djuraffären och lägger i akvarierna. Tillsätter även lite bikarbonat vid vattenbyten.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#3- ligger kalkstenen i hela tiden? Och hur länge räcker dom? Och, just det, är det sådan man kan ha till smådjur och sånt?
fortfarande, hur är det nu med maten?
hej! idag har vi fått våra första äppelsnäckor och dom är ganska nyfikna, alla fall min som är lite större än dens syskon. Som är lite blyg
jagh är inte så bra på när man ska sätta kommatecken eller inte så förlåt hihi
#6 mmmmmmm jag vet
Kalksten är en "vanlig" sten, alltså inte en konstgjord vit figur.. Kolla bland stenar och rötter i djuraffären, hittar du en extremt vit sten som du blir alldeles vit av på händerna så har du hittat rätt.. ; )
Jag matar mina snäckor en gång/dag (om jag inte har en massa bebisar i karet förstås), jag varierar mellan algtabletter, spirulinapellets, kokta grönsaker (Broccoli, zuccini, gröna ärter utan skal, gurka mm) sen får dom även i sig lite annat oxå beroende på vilka dom bor med. Dom som bor i räkkaren smaskar glatt i sig räkpellets och dom som bor med fiskar dammsuger upp överblivna flingor eller mygglarver.
Hoppas det inte blev för förvirrat svar, hihi.

jahaa okej! :P Då ska jag åka och köpa sådana! :P Och algtabletter också… Kan de klara sig på bara grönsaker (och alger)? Kommer nog inte iväg till en djuraffär förrens nästa vecka… :/ Men äggskal kommer de få… Kunde man lägga ut det över botten? Eller måste man ha det i en burk?
jahaa okej! :P Då ska jag åka och köpa sådana! :P Och algtabletter också… Kan de klara sig på bara grönsaker (och alger)? Kommer nog inte iväg till en djuraffär förrens nästa vecka… :/ Men äggskal kommer de få… Kunde man lägga ut det över botten? Eller måste man ha det i en burk?
//MiniAndMe och hejhejnaffy
#3kerstin vi har fått dina äppelsnäckor nu du skicka till åss och den ena e lite blyg och den andra är mer nyfiken men båda har varit ute ur sitt skal och krypit runt ganska mycket så dom mår bra hihi
dom är super fina hihihi
men hur ofta ska man mata dom!!!!!??????????????????snälla sVARA NU
svara
Som jag skrev i mitt inlägg.., en gång per dag matar jag mina om det inte är pyttesmå bebisar då matar jag lite oftare fast mindre portioner. ; )

Okej tack för svaren! :P
Själv så brukar jag mixa ihop en mängd olika grönsaker, spirulina och/eller chlorella och lite vanlig fiskmat tillsammans med calcium tabletter från T-rex(eller vanlig kalksten med alger i från vitakraft, den smular bra) som jag smular ner och sen stoppar in i frysen, dem älskar det :D Tabletterna finns i pulver också men föredrar tabletterna då man kan slänga ner det i karet också och utan problem kan smula ner det i det mixade fodret som jag feryser in.
shrimp pellets, algtabletter och färskt grönt får det med.
Som kerstin säger 1ggr/dag får de någiot att smaska på :)
Sen i vattnet har jag faxe kalkstenar gömda (tycker de är fula så har gömt dem)
Och krossat skal/sånt man ger till fåglar som jag gömmer i en nylonstrumpa och byter ut när dte behövs.
Här är en länk till bone aid tabletterna:
http://www.pwss.se/product.php?productid=1241&cat=709&page=1
åh vad bra tipps det ska jag prova

de här tabletterna, kan man lägga de på bottnen så att snäckorna äter av det?
Vi har gjort det här: lagt äggskal på bottnen och gett kokta grönsaker till dom (gurka och en liten bit nektarin… x) Hade inte så mycket hemma, men idag ska vi nog ge ärtor tror jag… Eller om vi har broccoli). Och snart om någon dag ska vi åka och köpa algtabletter tänkte jag. Vi har ju ganska mycket kalk i vattnet redan, det blir vita ränder på akvariet. Så behöver vi köpa kalksten? Vill inte ha grumligt vatten…
Japp, de mjuknar upp en aning så det blir lätt för dem att smaska i sig de tycker det är mums mumns trots syrsa smaken ^^