lite frågor om räkor
hejsan!
Jag tycker ju det är så roligt med akvarium, och har 3 st små… (ett 54 L, ett 17 L och ett 45L) Men där bor ju fiskar i, och jag tänkte det hade varit skoj med räkor i ett litet sånt plast-akvarium! (Typ 15 Liters eller så) Och jag undrar lite om dom…
1. Hur stort akvarium behöver dom?
2. Får de lätt räklingar? Och får de ungar av sig själva, eller behöver man göra något "speciellt"?
4. Hur stora blir dom?
Nu tänker jag på körsbärsräkor… Och sådana crystal-räkor också! Men jag har hört att körsbären är lättare än de andra?

Tänkte inte skaffa just nu OM jag ska ha räkor, men senare kanske… :)

räkor är skojiga filurer:D
1. de skall absorlut minst ha 10 liter så 15 liter blir aldeles utmärkt:D
2. om värderna är stabila får de lätt räklingar, tänk bara på att ha någon typ av fin växt typ javamossa som de kan gömma sig i:D du behöver inte göra något speciellt för att de ska få räklingar… men god mat kanske kan göra nytta:D
3. storleken varierar från art till art, men om vi tar de du "vill" ha så ser det ut såhär: körsbärsräka=2,5-3cm, crystal red & black=3cm…
ja, körsbären är lättare än crystal! de har mindre krav på vattenkvalitén än vad crystal har…
sen så måste jag bara påpeka om du väljer att ha crystal, blanda inte både red och black för då blir det inavel…

#2´- tack för svaren! :D
jo, jag tror nog att jag helst vill ha körsbärs… :)
En fråga till:
5. Man kan väl ha äppelsnäckor med dom?

#5 nu har jag inte hafft äppelsnäckor med räkor men jag skulle tro att det inte borde vålla några problem:D äppelsncäkor går ju inte på något levande vad jag vet…

#6 - aa har läst att det var flera som hade det! :P
Nu har jag "läst på" lite om dom! x) Är supersugen…. <3 Men jag är nästan pank… Så det får vänta! xD

Ja, räkor och snäckor går ihop bra 

#6 - toppen! :)
Jag har Körsbärsräkor i ett 200L fullt med finbladiga växter/mossor, tillsammans med en stor mal, endlers, pansarmalar och snäckor. De funkar utmärkt! Har sett 4st Körsbärsräkor med rom så bebisar kommer vilken dag som helst nu =)
Jätte skoj

#8 - ooh! :) Jag trodde faktiskt att fiskarna skulle äta upp räkorna….

#9 Det bror på vad du har för fiskar, har du större fiskar så blir det lätt så. Jag testade räkor med mina regnbågs hajar och det funkade inte 
Tänk på att räkorna vill ha Ph under 7 och snäckorna över, om du ska ha äppel snäckor då :)
Skalet på äppel snäckan "fräter sönder", sen vill räkor ha en temp på ca 22-23 grader.
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Körsbärsräkor är inga problem med ph runt 8 och dom mår inte dåligt i lite högre temp heller (finns gränser självfallet)
#12 men det är inte lika stor chans att de förökar sig eller att ynglen över lever, och över 28 grader bruka man hitta dödsfall.

Men äpplena ska väl inte ha över 28grader?.. Har du runt 22-25 i karet o ph runt 7,5 - 8 så bör både körsbär och äpplen klara sej fint (fin frukt sallad det
)
#14 På sommaren är det lätt att tempraturena stiger och räkorna är extra känsliga för, för hög tempratur.
Nej äpplena ska inte ha över 28 :P
Säger bara att det finns chans för att de inte ynglar av sig och att ynglerna inte överlever vid för högt Ph värde ;)

måste bara påpeka att det inte är några problem att blanda redbee och blackbee. de svarta och de röda är samma art men två färgvarianter. att blanda dem är ungefär som att mixa en gul Guppy och en blå Guppy, alltså inga problem alls. räklingarna efter svarta och röda crystal blir antingen svarta eller röda.
dock ska man vara medveten om att redbee (eller crystal red, som de egentligen inte får kallas i allmänt tal eftersom det namnet är patenterat) är känsligare, och framför allt om man kommer upp i grader. anledningen är att odlats ganska hårt på dem, och det är mer hårt avlat ju längre upp man kommer.

okej tack för tipsen! :P

#16, Jag missade visst att komentera det, du har så rätt så 
blandar man red och black crystal för länge så blir många avkommor brunaktiga… Tänkte att det kan va bra att veta :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#19, sanning med modifikation ;) så länge som man håller räkor av bra kvallité kommer de inte börja färga ut. bleka svarta, eller svarta med halvdålig kvallité kan bli brunröda istället för svarta. men håller man fina svarta med fina röda bör de inte färga ut eftersom det är två färgvarianter av samma art. väldigt många erfarna uppfödare av CR och CB blandar färgerna för att få en bredare avelsbas. det blir väldigt snävt i en redan ganska inavlad population om man separerar dem.