Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 4199 ggr
akvariet
0

hur stort för fjärilciklid?

hej, jag har tänkt skaffa fjärilciklider snart för att "odla" på samt för synes skull men först vill jag veta säkert om dessa grejer…

fjärilciklider är ju revirfiskar och då vill la de ha ett relativt stort akvarium för att bilda revir och då undrar jag om ett par kan trivas i ett 52 liters tsm med lite kardinaler?

vilket ytskikt lever fjärilcikliderna i? ytan, mitten eller nere vid botten?

könskillnader?

odlig? stimulering till lek, något speciellt foder mm.?

yemoller
0

Enligt zoopet ska det gå bra med ett 50 Liters kar till cikliderna sålänge det är brett nog. Däremot så rekomenderar zoopet minst 60Liter till kardinalerna

Min tanke är dock om inte kardinalerna kommer försöka äta upp ynglen.

akvariet
0

okej, akvariet är 62 cm brett… fjärilcikliderna är la yngelvårdande? då kommer nog inte kardinalerna åt så många eller?

akvariet
0

hittat svar om allt nu på andra sidor! tack ändå:D

yemoller
0

Berätta gärna vad du kom fram till, e lite nyfiken ju Glad

Ratata
0

Vill du odla på cikliderna skulle jag avråda dig från att ha andra fiskar i akvariet. Även om fjärilarna är yngelvårdare så finns det inget som säger att kardnalerna (som ju bör vara några stycken) inte kommer och smakar på bebisarna särskillt när akvariet är så litet som 50 liter.

akvariet
0

#4 jag bläddrade ner på zoopet där det stod om fjärilscikliderna, där folk kommenterar vad de tycker om dem och då hittade jag en massa bra info där:D

gå in här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 och bläddra ungefär halvvägs ner och då kommer det upp en spallt där det står allt om odling:D

#5 asså jag är inte SÅ inne på odlingen att de ska ha ett eget akvarium, ville bara veta hur man fick dem att leka… är ju altid kul om ens fiskar leker eller hur?:D om några yngel dör gör inte så värst mycket bara ett par överlever så är jag glad, huvudsaken med att skaffa fjärilscikliden var att ha dem i sällskapsakvarium sen är det ju alltid ett litet + om de leker och producerar yngel:D

Ratata
0

#6 Ja men då så, är du inte ute efter att verkligen få yngel är det ju lugnt. När jag hade fjärilar i ett 60l kar med andra fiskar överlevde aldrig ynglen för att de blev uppätna, därför ville jag "varna" om du nu var ute efter yngel. Det är väldigt trevliga och fina fiskar annars, så jag hoppas det går fint med dem. Lycka till :)

akvariet
0

#6 det är lungt:D Tack ändå för "varningen"!:D

yemoller
0

Det blir billig och näringsrik fiskmat Glad