Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 8382 ggr
Ellenfyrkant
0

"nybörjarfiskar" ?

Är intresserad av akvarium men det är ett intresseb som uppstått nyligen så kan inte mycket alls och har inte tänkt köpa kvarium på bra många år. Men det kan ju vara kul att lära sig under tiden. Glad Min fråga är om det finns några rekommenderade "nybörjarfiskar" eller om det inte xisterar i denna sortens djur. Hur gamla blir olika fiskar ? Skulle gissa att det beror på storlek utöver akvariumets skötsel, temperatur m.m. Finns det fiskuppfödare ? Kommer säkert på mer att fråga. Men berätta gärna om saker ni vet. Glad

Mvh Ellenfyrkant

yemoller
0

Platy och Guppy skulle nog kunna klassas som bra "nybörjar fiskar" dom är rätt tåliga och ynglar bra, pallett ciklid är också en bra nybörjar fisk enligt mej.

Elinormaggan
0

Jag tycker inte att Guppy och platy är bra nybörjar fisk då dom lätt blir för många, drar på sig otroligt många sjukdommar och dör som flugor, dock så finns det många väldigt bra privata odlare som säljer Guppy och platy i god kvalite och till ett billigt pris :)
Sen blir det jätte lätt inavel på dom :(

Sen är det bra att du tar reda på vilken fisk du ska ha innan du köper akvarium osv, då akvarie storleken måste anpassas efter fisken och hur många fiskar :)

Sen ju större akvarium, destå lättare att sköta ;)
Det är även mkt lättare att hålla bra "balans" i ett stort akvarium :)

Vet en massa mer men kommer inte på något mer att skriva xd

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

akvariet
0

#2 håller helt klart med dig! alla levandefödare skulle jag säga är "svåra" fiskar att hålla!

de flästa sortes tetror är lätta att börja med, speciellt kardinalfisken kan klara i stort sett allt, kan klara ner till 16 gradigt vatten och upp till 28 grader varmt vatten! helt klar en nybörgarfisk!

sen så finns ju pansarmalarna med, bland dem är nog den fläckiga tåligast enligt mig:D

det finns väldigt många lätta fiskar att hålla, åk/gå till närmaste bibliotek och kolla efter någon fin fisk:D det brukar stå om denne fisk är svår att hålla så du inte börjar med en jättesvår fisk:D

lycka till!

fiskargrabben
1

inte för att vara taskig men hur i hela he*vete lyckas ni få Guppy och platy till svåra fiskar??!!! och på viket sett svåra?!

yemoller
0

#4 Jag undrar det samma Foten i munnen

Ellenfyrkant
0

#4 Jag tycker de tillsammans besvarat den frågan ganska bra ? Citerar: "dom lätt blir för många, drar på sig otroligt många sjukdommar och dör som flugor" samt "alla levandefödare skulle jag säga är "svåra" fiskar att hålla!"

Mvh Ellenfyrkant

fiskargrabben
0

och om det säger jag snestreck/ inte alls!!

yemoller
0

Visst blir dom många men det gör inte dom svåra, går att begränsa antalet om du har fiskar i karet som tar "hand om" ynglen. Flört

Har sj alldrig märkt att dom lätt får sjukdommar,

antar vi har olika erfarenheter av dom. Oskyldig

Ellenfyrkant
0

#8 Ja, det låter sannerligen så. Nej usch stackars de små ! Rynkar på näsan Men blandar man hanar och honor hej vilt i akvarium eller funkar det att bara ha fiskar av ena könet inom samma ras ?

Mvh Ellenfyrkant

Elinormaggan
0

#9 Du kan ha bara hanar/honor men om du ska sattsa på det ha Guppy hanar dom är lätt snyggast :D!

Våra platy hanar bråkade med varann även om dom gick ensamma utan honor :s

Ellenfyrkant
0

En till fråga. Vart hittar man hur mycket plats varje sort behöver unghefär ? Har försöjt google men hittar ingen bra information om det.

Mvh Ellenfyrkant

JonteL
0

#11 Prova på zoopet:D

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Elinormaggan
0

#11 1cm fisk per liter ;)

CaithSith
0

Brukar man inte säga en cm fisk per tio liter? Oskyldig 

Guppy har jag haft lite problem med pga sjukdomar, de var tidigare mycket tåliga men har blivit "sönderavlade". Endlers guppy däremot brukar vara enklare. Problemet med levandefödare är ju som sagt att de ynglar av sig mycket, men det gör dem ju per definition inte svåra utan snarare för enkla.. Djuraffärer brukar kunna ta emot yngel, eller kan du som sagt hålla dig till honor eller hanar..

Ang vilka fiskar du vill skaffa så beror det helt på  förutsättningarna, men sålänge du kollar innan vad fiskarna har för behov(storlek på burken, foder, temperatur, om den är fredlig eller inte, om det är en stimfisk osv) så ska det nog inte vara något problem.

Annars kan du söka på zoopet efter vilken svårighetsgrad fiskarna har.  Sökguiden är väldigt bra eftersom du kan specifiera sökningen ganska exakt(efter svårighetsgrad, ursprung, storlek osv).

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

yemoller
0

#14 1Liter vatten per cm vuxen fisk har jag alltid hört.

Sen finns det fiskar med andra krav och behov.

CaithSith
0

Det beror nog på vilken storlek fiskarna får(större fiskar=större antal liter/cm, mindre sorter=mindre antal l).. Tycker det låter lite lite bara Tungan ute

Ellenfyrkant
0

Tack för alla svar ! och #14 Tack för länken ! Skrattande

#14 Hittade förklarinmgen till svårighetsgrads grupperna, men vart ser man i vilket grupp respektive sort finns i ?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

#17 Ångrar mig, såg att det var precis vad du länkat till om man bläddrade ner lite. Skäms

Mvh Ellenfyrkant