Rom från Äppelsnäcka?
Tittade till fiskarna efter några dagar i stugan och upptäckte någon typ av rom på locket till akvariet. Den enda som rimligen kan ha tagit sig dit är min äppelsnäcka (i övrigt har jag fiskar och dvärgklogrodor) men jag har ju bara en snäcka! Är detta möjligt? "Romklumpen" är rätt stor, ca 3x1 cm och snäckan är stor så det måste vara han (hon?). Kan det bli något av detta eller lägger han/hon ägg som är obefruktade. Sorry, jag är verkligen inte påläst om hur äppelsnäckor förökar sig, för i och med att jag bara har en trodde jag det var rätt uteslutet…
Äppelsnäckan kanske var "betäckt" innan den kom till dig :)?
Eller så är det obefruktade :/
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Äppelsnäcks ägg är det allt 
Snäckan kanske parade sig innan du fick henne?
Nja, jag hade två från början, men jag bytte till ett större kar i januari och en tid efter det dog tyvärr den ena. Hur länge kan dom vara befruktade innan äggen läggs??
Hur länge vet jag inte, men det är faktiskt väldigt länge de kan bära på befruktade ägg, eller vad man ska säga… :P
Har själv varit med om detta förut :)
Men de kan ju också vara obefruktade
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
70 dagar tror jag det var :)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Garanterad äppelsnäcksägg, klasen ser dock lite uttorkad ut och då kan det bli så att hela klasen torkar ut och bebisarna dör. Det får gärna vara kondens.
Köp ett litet gäng snäckor, de ska ej vara själva de är mycket sociala och vill kjela med varandra.
Lycka till med klasen, den bör kläckas efter 3-4veckor.
Får man fråga vilken färg din snäcka har? :)
Lycka till!!!
Camilla
#6 Den är gul. Vi får väl se om jag behöver köpa ett gäng eller om det ger sig själv :-). Det brukar vara ganska mycket kondens, vi får se hur det går. Men jag ska absolut köpa fler om det inte blir några bebbar!
Vilken otroligt vacker färg det var på dina snäckor!

#7 Det är en randig lila, köpte en sådan av henne, såååå gullig! :D
// Dodat :)
Hejsan!
Nu har jag släppt över mina vita i ett eget kar och i förrgår kom första klasen :) wiiho, att man kan bli så glad av att se dessa kostiga kokonger :)
Ska bli spännande att se när de kläcks, är lite sur på mig själv för att jag har ljust bottensubstrat. *MORR* kommer det bli svårt att se dem.
Dotad #8 Vad kul att du är så nöjd med snäckorna :D Underbart att höra att de har det bra!!!
Kram & godnatt på er alla
Vill bara berätta att jag nu har ytterligare en lika stor klase eller vad det nu kallas på insidan av locket. Den är produktiv min snäcka!! 
Däremot har en dvärgklogroda dött. Den hade klättrat in vid pumpen på något sätt för en vecka sedan och jag tror inte den hämtade sig riktigt efter det. Den var lite mager och medtagen när jag räddade den därifrån. Väldigt sorgligt
. Dom andra två mår i allfall bra… Sorry. Lite OT men jag hittade den nyss så jag är lite skakig…