Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7021 ggr
hoppetossan
0

silverhaj

Hej!

Ny här!har ett 100-liters akvarie som jag ska starta upp och undrar om det går att hålla silverhaj i det?eller de kräver större yta att simma på? har velat ha en silverhaj enda sen jag va liten och min gammelmorfar hade en:)

och om det går att ha en i ett 100-liters, vilka andra fiskar passar den bra med?

sussa08
0

silverhajar är för det första stimfiskar :) Så du måste ha minst 6 st :)

Och 100l är tyvärr för litet :( Min sambo ville ha silverhajar också men de blir för stora för vårt 300l…

Om du nu inte hittar någon som kan ta dem när de vuxit ur ditt kar då :) då kan du ju ha de ett tag! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

hoppetossan
0

haha jasså, där ser man:P man lär sig något nytt varje dag:) men hur stora blir de egentligen?

känner ingen som kan ta dem när de vuxit tyvärr så det får väl förbli en dröm för ett 300 l får vi nog inte plats m i vår lgh:( synd för de är så fina!

sussa08
0

Jo det tycker min sambo också är synd XD Jag har sagt att när vi har 500l så ska han få sina hajar :P

Nu var det länge sen det var snack om silverhajar här, så jag minns inte hur stora de blir men 30 cm i alla fall skulle jag tippa…

Nu kommer folk säkert babbla om att de "anpassar" sin storlek till karet vilket stämmer i viss mån, men jag räknar det som djurplägeri, som att låta en kanin växa upp i en stängd skolåda, nog fasen växer den inte ur den om den inte lämnar den :P Finns ju en "konstform" där man söver ner en kattunge och lägger den i en glasburk där den precis får plats, och matar genom ett rör, den växer ju inte heller mer än vad som tillåts men det ser ju folk som värre :P

Oj vad jag babblade på om det nu, kan va för jag stört mig på det snacket så länge ^^ Sorry för det hamnade i din tråd men du fick ju lite svar iaf :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

oh-la
1

nja, det där med katterna är en myt :P en riktigt seglivad också…

sussa08
0

Ok. För jag har sett bilder på det och en hemsida som sålde det, för flera år sen då där de visade hur de gjorde… Var massa videos osv

Men aatt göra på det viset är i alla fall samma sak som att stänga in en fisk i ett för litet kar

oh-la
1

som sagt, allt är ett väldigt genomtänkt påhitt bara för att skapa rubriker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/bonsaikatt

sussa08
0

oki det var ju skönt det iaf :P Men fortfarande samma sak XD Bara att folk tycker att katter är mer värda än fiskar ofta :P

hoppetossan
0

Sussa08:tack för svaret!då blir de stora ju!vill också ha ett 500-liter akvarie så att jag kan få mina silver hajar:P

förstår hur du menar m exemplet på bonsaikatterna, även om de bara e hittepå. man ska inte ha fiskar(el andra djur) djur på för liten yta bara för att man själv vill och tycker de är fina.

sussa08
0

Haha ja jag funderar på att ge sambon ett 500l med silverhajar när vi flyttar ^^

hoppetossan
0

tycker jag låter som en bra idé^^ jag ska kanske pika min sambo lite, jag fyller faktiskt 25 i år, då kan man väl få ett 500 l akvarie i present^^möblerar vi om lite så kan vi nog få plats:P

yemoller
0

#9 Det skulle la göra dej till världens bästa sambo!

sussa08
0

haha ja men säg inget till honom bara ;);) *asg*