Sluta handla från djuraffär !
Sluta handla på djuraffärer !
Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.
Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.
Så, för att komma till mina frågor:
Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?
Mvh Ellenfyrkant
Men affärer som är duktiga och seriösa? Såna drabbas av att tänka så. Var ska man köpa till exempel foder till olika djur som är bra? Inga djuraffärer finns. Har en känsla av att färre börjar med olika djur för att det blir krångligare. Åka runt till olika ställen för att hitta vad man vill ha. Om man nu får reda på något sätt var det finns vad man vill ha. Finns väl affärer som jag undviker att handla på men sen finns det bra affärer i mina ögon.
#1 Fast hon skriver ju just "sluta handla på djuraffärer som säljer djur", alltså att sluta sponsra de djuraffärer som säljer djur och istället handla på de djuraffärer och de kedjorna (finns det någon?) som inte säljer djur. Så bra kunskap, foder och tillbehör kan man få i andra djuraffärer!

Mvh Stephanie 

Det finns nog inte så många djuraffärer som inte säljer djur, och om affärerna inte ska sälja djur så kommer det antagligen bara att finnas några få kvar i hela landet pga att folk inte kan köpa djur på samma sätt och därför inte köper lika mkt saker och mat till djuren…

Håller inte med där, fiskar är väl lite väl svårt att bara hitta av privata "uppfödare" eller vad man nu säger åt akvariefiskar.
// Dodat :)
Nu när internet finns så är det jättelätt att hitta uppfödare av alla slags djur, även fiskar.. Däremot så tycker jag inte man ska ta bort alla djuraffärer då det finns många som är väldigt bra. Jag tycker nog hellre att det skulle kunna finnas en lista med duktiga/icke duktiga att välja mellan.. Vi har varit in på de flesta djuraffärerna i storstockholm och även på en hel del utanför och därför vet jag vilka jag väljer att handla ifrån eller inte. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

hornbach i GBG är väldigt skickliga och erfarna + att akvariumen är alltid rena och frächa :)
Hornbach i fittja fick jag förklara för personalen hur man ser kön på fiskarna…. Känns inte så bertyggande men hoppas de la det på minnet!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#3 Och det låter fantastiskt i mina öron ! För om antalet djurägare skulle minska så kraftigt för att djuraffärerna skulle sluta sälja så har man inte ett tillräckligt stort intresse ändå. Min hamster letade jag t.ex. transport åt på 30 mil för att jag aldrig skulle köpa från djuraffär. Hade jag valt hamster från djuraffär hade resan istället landat på 5 mil T & R. Och betalade 100 kr för transporhjälpen. Men det tyckte jag det var värt.
För övrigt finns en hel del djuraffärer som inte säljer djur, om inte det finns i närheten av dig kan jag nästan garantera att du komemr hitta vad du söker på internet iaf.
Mvh Ellenfyrkant
Jag fattar inte vad som skulle vara så bra med att köpa bara privat. Vad garanterar att djuren har haft det så bra då? Det finns djuraffärer där de tar bra hand om djuren och man kan se hur de har det. Det vore väl bättre att istället arbeta för bättre kontroll av uppfödare och mer insyn i deras verksamhet istället för att döma ut alla djuraffärer. Men det är givetvis svårare.
Jag skulle inte kunna ha fiskar om jag inte köpte från djuraffär. Här uppe i norrland så finns det knappt några uppfödare alls och det är inte lika lätt att transportera fiskar som det är att transportera en kanin. Så jag väljer att köpa från djuraffär där de endast säljer fiskar, inga smådjur.
Däremot har jag köpt en kanin från Stockholm och en kanin från Gotland i år (från uppfödare) och jag bor i Luleå så de kaninerna får åka ungefär 100mil.
Tycket att alla som har hand om iaf försäljning av djur ska ha bättre koll på sig… Speciellt djuraffärer, som är lättast att hitta till för nybörjare.
Mer kontroll på kunnskap!
Är det för mycket begärt så tcker jag de ska se över sina sortiment och bara sälja det de klarar av att ge rätt information om… För jag måste säga att de flesta djuraffärer jag varit inne på är de skrämmande okunniga om vartenda djur de har inne…
Men ja, mer krav, mer kontroller och mer kunnande är vad som behövs!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#8 Vad är det som är så bra med att göra det svårt för folk att ha djur? Näe, jag fattar inte.
Jag citerar mig själv får reptil-i-fokusforumet:
"Det är väldigt kortsiktigt tänkt tycker jag. Då har man inte tänkt efter. Vi lever väldigt långt från naturen och behöver all kontakt med naturen vi kan få. Vi ska ha djur tycker jag. Vi ska lära oss själva, våra barn och bekanta att värna om dem. Vi ska ha relationer till dem och inte glömma att vi lever i en värld tillsammans med dem. Måniskan är primitiv på så sätt att hon bryr sig mest om dem hon kan relatera till och har i sin närhet. Vi funkar så. Vi relaterar allt till vad vi har omkring oss, det vi har upplevt och det vi lärt. Det finns många som tycker att djur är läskiga, äckliga och ska bekämpas och fösas ur vägen för människan. Det är i regel såná som inte har någon relation till djur. De "använder" dem på sin höjd. Att få världen att komma ifrån en så´n inställning tar nog en evighet men vi har kommit en bit på väg och jag är helt övertygad om att det enda sättet som vi kan bekämpa den inställningen med är att ha relationer till djur och lära oss om dem och känna med dem. Först då kan en människa ta ett steg tillbaka och låta djurens och naturens behov gå före egen vinning.
Det är dålig djurhållning vi ska bekämpa, inte djurintresserade människor."
Att ha akvarium ger förutom allt annat, t.ex spänning, estetisk upplevelse etc, en väldigt fin förståelse för samspelet i naturen. Det är viktigt att vi kan ha djur.
Jag köper alla mina fiskar från djuraffärer och kommer fortsätta med det!

hm… Måste de inte lämna ett sådant informationsblad om fiskarna? I alla fall om man ber om det… ? Eller? Jag har aldrig fått det, fast jag har iof inte frågat heller…

#15 - aa det var det jag tänkte på… Men har ni varit med om att en djuraffär lämnat info?
Jag brukar be om info om jag köper nån art jag inte haft förut, på "vårat" zoo i Tyresö så är det otroligt bra personal och eftersom dom vet att jag och Kent är fiskfreaks så har dom lite koll på ung. vad vi har. Ola som sköter akvarieavdelningen är nog sveriges bästa akvarist, han har tagit hem en hel del priser i både nationella och internationella sammanhang. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag får väldigt ofta dåligt samvete när jag är och köper saker från djuraffärer, jag vet hela tiden att jag stödjer deras skit (ursäkta ordval). Men det är väldigt svårt att hitta fiskmat och hundmat (har hund och fisk) hos privatpersoner. Det finns dock en djuraffär hos mig som jag tycker är lite bättre än de här större affärerna som t ex Arken elller Djurmagazinet. Den affären tar också bara in djur efter förfrågan och då ser dom också till att kunderna vet vad dom gör innan dom köper, tycker också att dom kan det som gör och inte bara har läst från en bok innan dom fick jobbet.

#18 Bra initiativ, det finns juh även "webshops". 
Mvh Ellenfyrkant