Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2407 ggr
[TotemoOmoshiroi]
0

Några tips?

Jag planerar att skaffa mig ett akvarium, men problemet med mig är att jag alltid vill ha annorlunda saker. De "normala" fiskarna man kan köpa i alla djurbutiker är fruktandsvärt tråkiga för mig och känns inte alls tilltalande.

Letar efter något mer utstickande. väldigt färggranna, stora, eller bara orginella. Sånt man inte ser hos varje fiskägande hushåll.   

En vän tipsade om bläckfiskar, men då fanns tydligen risken att de kryper ur akvariumet och sedan torkar ut.

har ni några tips på udda, eller bara väldigt vackra fiskar man kan få tag på? Vet att många butiker tar hem speciella fiskar på begäran, men då gäller det ju att veta vad man vill ha..

Alla tips välkomnas!

Elinormaggan
0

Tänk bara på att anpassa akvarie storleken efter fiskens vuxna längd :)

Tänk på att de lite mer ovanligere är dyrare och oftast har mer krav, har dock aldrig hört att man kan ha bleck fiskar i akvarium ;P

Salt vatten är ju alltid lite spännande :) (Inte lika vanligt)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

akvariet
0

ja, vi har ju fyrögonfisk, en ytlevande fisk med "delade" ögon, "ena" ögat är ovan ytan för att titta efter insekter i sin naturliga miljö, den andra delen är vänd neråt:D detta är nog en av de mest konstiga fiskarn jag har sett, de är väldigt häftiga!!!

eller så kan du ju skaffa stänktetror, inte särskillt vanliga, de leker ovan ytan och hanen stänker vatten på äggen tills de kläcks…

sen så har vi ju gäddhalvnäbben, dessa fiskar är ytfiskar och har en ovanligt lång underkäke som ser ut som en näbb, coola fiskar!:D

Dodat
0

JAg tycker att du kan ha ett stort akvarium, occh ha en black ghost i.

Eller om du vill ha ett på runt 100 liter, så finns det blåsfiskar, dom är också lite udda.

Sprutfiskar är också roliga och udda.

// Dodat :)

MiniAndMe
0

Åh, jag tycker sådanna Elefantfisk (eller var det elefantnosfisk? Något sådant) är så himla söta och ser ganska kul ut… Men jag har ingen som helst aning om något om dom, utom att de blir ca 30 cm (har jag rätt?)… x)

Nooon2
0

Krabbor kanske då?

Knivfisk? Blir rätt stor - simmar jättecoolt.

Eller så riktar du in dig på ett biotopakvarium och gör alltihop megaspeciellt - inte bara märkliga fiskar.

Surfa på aquascape och inspireras och gör något annorlunda.
Du kan ju börja här… ex-vis -> http://showcase.aquatic-gardeners.org/2009.cgi?&op=ishowcase&category=0&vol=2

MiniAndMe
0

#4 - ojdå! Jag menade typ 20 cm… x)