Vill veta allt!
Hej, jag skulle vilja få all fakta om vad man ska tänka på om man vill skaffa fiskar, skillnader mellan salt och sötvatten, och vad som kan vara bra att ha som första fiskar..

Läs, läs ,läs. Läs här på forumet, gå in på zoopet och läs där. Låna böcker på biblioteket. Det lär du dig mer av än att folk här ska berätta, och man blir aldrig fullärd..
Generellt sett är de flesta tetror bra nybörjarfiskar. Många levadefödare och oxå bra, men ynglar ofta av sig rätt rejält.
Skaffa kunskap om de arter d tänkt ha, och skaffa ett större akvarium än du tänkt. Det bästa att börja med är iaf uppåt 100 liter. De små 30-40 liter är svåra att få bra balans i. Dessutom svårare att hitta fiskar som inte växer ur karet på en gång.
okej tack , har redan läst massor här men är lite krångligt med alla namn osv
Det här tycker jag är det allra viktigaste att tänka på när man startar ett akvarium;
Ju större akvarium desto lättare är det att få balans i detsom sagts.
För att få balans i akvariet bör man också byta vatten regelbundet och ha ett ordentligt filter. Mata inte för mycket och ha lagom mycket fiskar, inte för många. Mycket lättskötta växter hjälper också till med balansen. Gör man allt dethär det så minimerar man risken att dåliga bakterier bildas i akvariet av fiskbajs och övergiven mat.
I filtret bildas nämnligen nyttiga bakterier som tar bort de dåliga bakterierna. Regelbundna vattenbyten gör att dåliga bakterier försvinner och akvarieväxter hjälper till att omvandla dåliga bakterier till syre.
Om man gör motsatsen - har för mycket fiskar, matar för mycket, struntar i att göra vattenbyten och har inget eller ett dåligt filter så kommer man få för mycket av de dåliga bakterierna(nitrit), och fiskarna dör av förgiftning.
Det här tycker jag är det allra viktigaste att tänka på. Har man enkla fiskar som till exempel Platy så tycker jag inte man behöver läsa sönder sig om pH-värden och hårdhet mm, iallafall ibörjan. Om man väljer enkla fiskar så brukar de trivas ändå. Zoopet är som sagt en väldigt bra sida, finns väldigt bra artiklar där att läsa :)
Vet inte om detta var till någon hjälp, hoppas det iaf :)
OK tack, men jo det var bra fakta :P
Saltvatten och sötvatten… hm, jag rekommenderar att du börjar med sötvatten. Saltvattensakvarium är mer komplicerat. Jag har aldrig haft något men vet att det är mycket dyrare både att köpa och att sköta ett saltvattensakvarium.
Du har fått jättebra info men jag vill göra ett tillägg- det här med nedbrytningen och bakterierna. Jättebra att ha koll på.
Man vill ha en ordentlig bakterieflora i akvariet. Inte sjukdomsalstande bakterier förstås utan nedbrytare. Bakteriefloran bor i filtret och gruset/sanden + alla ytor. I ett nystartat akvarium finns alldeles för lite bakterier. därför ska du starta långsamt. Skaffa all inredning, se till att du får bra kvalitativt ljus och många snabbväxande växter. varför då? Växter vill många skaffa se´n - de prioriterar fiskarna… men växter är bra på att ta upp näring - dvs avfall. Avfall som annars skulle kunna utnyttjas av en massa alger. Förebygg det för alginvasion är tråkigt.
Du kan låta en eller två tåliga fiskar flytta in. Vänta sedan länge (vissa säger två veckor, jag säger en månad) innan några fler får komma. Varför det?
Jo, den första (och ev. andra) fisken äter och bajsar. Bajset och matrester ska brytas ner av bakterierna - först till ammonium/ammoniak(beroende på ph-värde) och sedan till nitrit och sist nitrat… men du har för få bakterier. Avfallet blir kvar som ammoniak tills nitrifikationsbakterierna hunnit föröka sig till den mängd som kan livnära sig på de första fiskarnas avfall… då klarar de att omvandla all ammonium/ammoniak till nitrit.
Nitriten, i sin tur, blir kvar tills bakterierna som bryter ner den till nitrat har förökat sig till den mängd som kan livnära sig på den mängd nitrit som nitrifikationsbakterierna producerar. De bryter ner nitriten till nitrat.
Ammoniak och nitrit är giftigt. Därför ska du inte ha mer än en eller två fiskar från början - så att det inte blir dödliga halter av giftet.
Här kommer du in i bilden. Nitrat blir kvar i akvariet. Det som växterna inte "orkar äta upp" måste du avlägsna via vattenbyten. Via vattenbyten kommer givetvis även de andra ämnena att hållas på en lägre nivå. Bakteriemängden anpassar sig efter tillgången på "mat" - alltså de här ämnena - ammonium/ammoniak och nitrit. Öka därför antalet fiskar sakta så att bakteriefloran hinner hänga med - annars kan du snabbt få så höga värden av dessa giftiga ämnen att fiskarna börjar dö eller skadas eller mår dåligt och blir mottagliga för sjukdomar.
Var rädd om filtret - du vill ha det fullt av glada bakterier som bryter ner gifter åt dig. Skölj det helst bara i gammalt akvarievatten så att du inte tar död på dem med klor eller för varmt vatten.
Man också snabbstarta akvariet genom att tillföra bakterier. Man kan t.ex ta grus/sand eller filtermaterial från ett redan fungerande akvarium.
Det finns de som snabbstartar genom att mata bakterierna med ammounium/ammoniak så att bakterierna kan växa till utan fiskavfall. Det är inget jag har laborerat med - det går så bra med de andra metoderna.
…och så en sak till. Ha ett litet karantänsakvarium och håll nya fiskar där i minst två-tre veckor . Det är så lätt hänt att det kommer in sjukdomar och en epidemi är inget rolig alls. Det kan vara ett litet billigt och enkelt. Jag har ett för 200 kr med gladpack till lock och en gammal vägglampa som belysning och ett liitet filter för 130kr och en värmare för hundralappen. Det är inget mot vad medicin och döda växter och fiskar och besvikelse och arbete skulle kostat om jag råkat ut för en epidemi.
Lycka till! Rapportera hur det går! 
Tack, tror inte att det blir fiskar på att tag än men man vill ju vara förberedd (Y) 
Tack, tror inte att det blir fiskar på att tag än men man vill ju vara förberedd (Y)