fisk mat
hejsan!
jag är inte så jätte dukitg på fiskar :)
men vad ska man ha för mat till dom? sak man ha flingmat? jag har frågade i en djuraffär om fiskmat då sa han att flingmat bara är för typ familjer som tycker det är kul att mata fiskarna, så han sa att vi skulle köpa aquatic nature det är typ små kulor , vad tycker ni jajg ska ha för mat?
Vad har ni för fiskar i akvariet ?
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

allt möjligt :)
neon tetror (stavning?) glasmalar, några små röda fiskar, några randinga fiskar mm :)
Flingfoder tycker jag är bäst, jag använer det "vanliga" flingfodret och ett grövre vegetable foder. Sen får malarna maltabletter. Sen har jag ett akvarium med enbart guppys i , och dom får speciellt guppyfoder.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Jag har provat de där små kulorna (jättesmå - granulat) från Aquatic nature och fiskarna gillar dem jättemycket. Flingfoder brukar också vara bra. Jag håller mig till Aquatic Nature när det gäller flingor och tycker att det verkar som om fiskarna gillar den maten bättre än flingor av märkena TetraMin och Sera… men det kan vara som jag inbillar mig. Tetras Tabimin är uppskattat av räkor och småfisk men kan vara lite väl smuligt - en del försvinner ner mellan gruskornen. Mina jättesmå boraras gillar att få tabimin smulat och trött på ytan. Ancitrusen (mal) gillar algtabletter av märket Tropical men inte alls Hikaris dito.
Det finns ju massor av varianter av flingfoder och tabletter och granulat också… men huvuddragen är väl vegetariska och animaliska foder. Kolla vad fiskarna vill ha - grönfoder eller "kött". Vissa fiskar vill äta på botten, andra vill ta maten från ytan och en del vill ha den mittemellan.
Se´n finns det ju fryst foder och levande foder. Testa fryst till att börja med - cyklops, artemia, dafnier etc. Mina fiskar blir som tokiga när de får det… utom bilbukarna - de äter inget som inte flyter på ytan.

åh tack för all hjälp!
jag kör med Aquatic Nature för det både flyter och sjunker :)