Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3878 ggr
akvariet
0

vilken flytväxt?

vilken flytväxt hade passat bäst till ett surtvattensakvarium, 50x40x40 LxBxH?

ricca, salvinia, pistia, azolla, ceratoperis, vesicularia, eichhornia eller lemna?

mycket tacksam för svar:D

akvariet
0

oj, glömmde ju en:S

Limnobium har vi ju också:D

akvariet
0

putt?

kanske skall tillägga vattenvärderna också… pH: 6-6,5 temp. 22 grader celsius och mjukt vatten.

ska vara ett ganska så mörkt akvarium för att framföra dvärgrasborans färg lite extra…

akvariet
0

putt

Nooon2
0

Jag tycker att du ska prova med olika växter. En del har fantastisk anpassningsförmåga - de kan mycket väl klara av förhållanden som är annorlunda än vad som anges i diverse artbeskrivningar. Jag har musselblomma, andmat, riccia och salvinia och javamossa i mitt mörka akvarium men aningen surt vatten… inte så surt som det du tänker ha… men det kan ju gå bra ändå. Musselblomman och salvinian har krympt och blivit minivarianter av sig själva men växer… visserligen långsamt men ändå… Om du inte skulle gilla en växt eller hittar bättre och roligare eller om de helt enkelt inte trivs så är det ju bara att rensa bort. Det gäller kanske inte andmaten - den är svår att bli av med om man väl tagit in den. I mitt mörka akvarium är den dock inget stort problem då den, liksom alla andra växter där, växter relativt långsamt.

Om du har mycket flytväxter blir det ju mörkt i akvariet… så flytväxterna kan ju få en del ljus ändå.

Lägg inte stora pengar på växterna om du experimenterar. Då gör det ju inget om de inte skulle fungera i ditt akvarium. 
Det borde ju inte vara något problem - en och annan vill ju bli av med "rens" :)
Prova med det du får tag i!

akvariet
0

okej, så jag ska prova mig fram till en bra flytväxt… :D

du har ju många olika i ett enda akvarium… är det snyggare med flera olika i eller med bara en sort?

Nooon2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jaa… vad som blir snyggast är väl mest tycke och smak. Jag gillar att det ser lite vilt ut och vill absolut inte ha det trädgårdssnyggt. Jag har bifogat en bild på en del av ytväxterna i mitt mörka djungelakvarium så du får se själv hur det kan bli. Jag tycker att det är en trevlig blandning :)
Jag måste hålla efter andmaten lite - den infiltrerar och täcker de växter som börjat krypa upp på land. Bilden är tagen idag och det råkar vara "lågvatten" just nu. Det dunstar rätt fort och vattennivån varierar med ett par cm. Växterna klarar detta bra så länge det inte blir mer än ett par cm. Det är lite igenvuxet. Jag ska gallra lite imorgon.

Förut fanns det en fin hygrophila corymbosa som växte upp ur vattnet och verkade trivas hyfsat bra ganska länge… men nu är den borta. Det sista bladet syns flyta på ytan längst till vänster. Lite tråkigt att den inte klarade sig. Eventuellt gör jag ett nytt försök med den som helt emers - undervattensdelen av den hade det nog lite kämpigt. Vattenwistarian skulle kanske, med lite stöd gå att få att växa ovan vatten men jag brukar hålla den under vattenytan eftersom det är nog med yttäckare. Jag provar också med hemtrevnad som emers akvarieväxt (inte med på bild) och det kanske går bra. Den är lite skör och tål inte att man så mycket som petar i den. Den måste dock ha något att växa på som är vått men inte blött. Den verkar inte vara intresserad av att ha rötterna helt i vatten. Gullrankan har ingen jord utan klarar sig på det den får via rötter som växer ner i akvariet. Rötterna kan förgrena sig och bli lite väl skrymmande men det verkar gå att ta bort dem utan att döda växten om man tar det lite nätt och inte klipper av alla. För säkerhetsskull klipper jag bara ovan vatten och använder en papperstuss för att inte alltför mycket sav ska droppa ner i vattnet. Gullranka ska inte vara giftig men jag är lite extra rädd om mina små skrutträkor :)

Har du täckt akvarium så får du hög luftfuktighet ovan vatten och då går det mycket lättare att få växterna att växa upp ovan vattenytan… om du nu skulle vara intresserad av det.

Jaha… det var en aning överinfo, kan jag tänka… men en del kanske kommer till nytta? :)

akvariet
0

fick mycket bra att veta! tack för det!

mycket snyggt i ytan på ditt, men jag tror att jag behöver ett någolunda större akvarium för att vidare fixa till det sådär:D så jag håller mig nog till de mintre arterna och blandar dem ist, dvs andmat och salvinia:D

jag har ju en täckramp om det är det du menar med att akvariet är "täckt" fast jag har nog ingen sort som vill växa upp över ytan… har bara (förvånansvärt) 3 olika växter, amazonsvärdsplanta, javamossa, och wi-någonting?.

sickar ett meddelande till dig när det är dags, om du nu vill sälja/ge bort lite gallring Flört

fiskargrabben
0

det finns väll inte så många fiskar som trivs i surtvatten eller?

akvariet
0

#8 åhh jo! i stort sätt alla tetror vill ha surt vatten, en del barber också… och några få malar vill ha surt vatten:D