Mina äpplen har lagt ägg!
I går kväll upptäckte jag att mina två äpplesnäckor (knallgula) lagt ägg! Det hänger en klase med ägg ca 1cm från vattenytan.
Jag har alldrig varit med om det förut, hur ska jag nu sköta dessa?
Ska äggen hänga kvar så långt från vattnet? Eller bör jag fylla på med mera vatten? Behöver de fuktas med blomspruta?
Jag har ju värmelampa ovanför + en spot, behöver de ha det varmare/kallare?
kan det vara bra att flytta över de i ett mindre kar så de får kläckas för sig själva? Kanske då lägga de i en kork eller nåt som får flyta på vattenytan?
Ja hur sköter jag äggen så de kläcks med andra ord?
Tacksam för alla tips och råd!
Mvh En lycklig förstagångs-matte till snäcklingar 

tror man ska blöta dem och ta loss äggen och lägga dem på en prigolitbit som är lite fuktig som flyter på vatenytan… sen när äggen har kläckts är dom i hinken… innan du gör detta bör du fylla hinken med vatten ett par dagar tidigare så att det blir lite alger i hinken som äppelbäbisarna kan leva på så länge…
vad du bör göra sen vet jag inte, göda dem så att de blir ca 1 cm i diameter och sedan sälja bort dem om du vill det då.
#1 Tusen tack!
Typ fukta de med blomspruta då?
Då flyttar jag de till en annan egen behållare.
Jag har algtabletter (min mal Pelle äter såna) det älskar även mina vuxna snäckor. Det blir ju typ som gröt på bottnen när de sjunkit, så det borde de små också gilla. =)
Har även lite räkmat som de borde kunna äta senare.

men innan du gör detta bör du se om detta är rätt sätt, för jag är lite nybörjare när det gäller äppelsnäckor…
vänta tills någon mer svarar, de kanske kommer med ett helt annat sätt:D
lycka till framöver!
Googlade lite, och fick fram denna superbraiga steg-för-steg beskrivningen. =)
Följde den så nu är de säkra och trygga i en mindre special-behållare med specialventilation som håller väggarna lite extra fuktiga.
(En sån som jag köpt flyt-växter i).
Klasen var byggd på ett hårstrå, så jag tog loss klasen så försiktigt jag kunde, fuktade den och satte den mot väggen i den nya behållaren. Fäste klasen via hårstrået, tejpade fast det på utsidan. =)
Ska tacka skrutt och drutt för hårstrås-bygget! =P
Tog från deras vanliga akvarie-vatten som ju redan innehåller alla bakterier och alger som de behöver sen när de kläcks.
Läste att det tar 3-4v. tills de kläcks. Vet ju inte hur länge de hängt där då det var i en "dödvinkel" de hängde.
De bor i mitt stora akvarium där det finns växter (typ en tropisk jungel-inspirerad inredning). Där är akvariet nersänkt i det stora akvariet, som en damm, så jag kan inte se väggarna utifrån. Det ligger jord och växter växer runt om. Har labyrintfiskar (kampfiskar) i samma kar, och de uppskattar mörkare / enfärgad bakgrund för att inte bli stressade. Så jag vet inte hur länge de kan ha hängt där.
Det var inte en mjuk klase, utan lite pappers-liknande. Bubblorna eller vad man ska kalla det (äggen) är lite rosa-korall-färgade.

okej, så bra!
att ärggen är rosaaktiga betyder att de är befruktade, när de är bruna däremot är de inte befruktade… rätta mig nu om jag har fel!:D
#5 Jaha, så intressant! =)
Man ser lixom en liten prick inne i de också.

hehe, de är de små pluttarna som du ser då:D
ta gärna lite kort, vill gärna se:D
#7 Nej så roligt! =P
Ååå, vad jag längtar tills de kläcks, detta är så spännande. =P
Ska försöka få kameran laddad så att jag kan fota de sen idag.
Min systemare har dåligt batteri och det är den som ger bäst bilder.