Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3296 ggr
ceiling8
0

Mossvägg

Har ju tänkt att göra en mossvägg i mitt räkkar. Och har funderat och funderat på vad man skulle kunna använda för nät..

Nån som har ett bra tips? Vill helst ha ett i metall så det blir lite stadigare..Och om nån har tips på hur man bygger det bäst så är det välkommet:)

akvariet
0

ja metall är bra… men lämna inget utrymme bakom så fiskarna kan klämma sig!

olika metaller finns men du måste kålla så att inte metallen avger skadliga ämnen samt inte rostar, kolla på ett byggvaruhus och se vad dom har… du behöver två galler, de ska vara ungefär lika stora som din baksida i akvariet, delarna ska vara lika stora också. klipp ut med en avbitartång.

skaffa en mossa som växer bra, har hört att taiwanmossa ska passa extra bra till mossväg men det är du som bestämmer. fördela mosstussen jämnt över gallret.

lägg på det andra gallret så att mossan hamnar emellan de två galllren, bind ihop dem med nylonlina som används som fiskelina igentligen. bind fast på så många olika ställen så att mossan inte ramlar ut eller rör på sig där inne.

nu är det bara att ställa mossan på sin plats i akvariet så är det klart… efter några månader kommer mossan att växa ut ur gallret och du har nu en mycket naturlig och snygg mossbakrund:D

sådärja, hoppas nu att allt går finfint, ta gärna bilder på slutresultatet… dina räkor kommer stormtrivas!

lycka till!

ceiling8
0

Tack! Det var en jättebra beskrivning, ska man bara komma iväg till affärn också:P Bilder kommer garanterat!

Nooon2
0

Finns det metall som inte inverkar på vattnet? Näe…va?

Jag skulle använt någon plast.

ceiling8
0

Måste det väl finnas. Tänk vad mycket bröte man har i akvariumen annars i pumpar värmare med mera med mera. Plus att många jag sett när jag googlat runt har använt metallnät för att det är bättre. Och man får väl kolla lite först, man stoppar ju inte ner nåt som rostar t ex!

Dragula
0

Absolut inte metall, det förstör vattnet och kan förgifta fiskarna.

akvariet
0

ja vissa metaller är ju gifftiga som t.ex brons och bly mf. men det finns ju sorter som inte avger skadliga ämnen… typ vanligt stål borde väl fungera! självklart vill man ju inte skada sina fiskar! där jag har hittat beskrivningar om mossväggar är de uppbygda med metall men myggnät fungerar också men är krongligare att fixa med, du måste ha en massa sugproppar som håller nätet på plats mm. men det är la värt de om man inte vill riskera något.

oh-la
0

bygger man en träram av obehandlat trä är det bara att dra över en nätstrumpa :P

akvariet
0

#7 det var ju smart! men tror du att en liten nätstrumpa ska räcka över en kanske 20-30 cm?

oh-la
0

jag klippte av nätstrumpan vid båda låren (köp större storlekar, typ XL) och så la jag bitarna på varandra på ramen och tråcklade ihop runt med en tråd. funkade kanon :)