Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2768 ggr
yemoller
0

Räkkar utan filter.

Förra veckan köpte jag ett nytt litet kar på runt 16 liter. Jag har satt igång karet med lite växter och några snäckor, till karet följde en liten pump som också är igång.

Sen dess har jag letat och letat efter riktigt små ytter filter då pumpen i ett så litet kar tar aldeles för mycket plats, jag gav upp letandet och började fundera på att bygga ett eget ytterfilter men har inte tid till nått sånt projekt för tillfället.

Så nu har mina funderingar övergått till att skippa filtret helt o hållet.

Vad ska jag tänka på här,

hur länge ska karet vara igång innan man riskfritt kan sätta i räkor och helenor,

Hur bör jag sköta underhållet med vattenbyten och botten städning.

Alla råd är välkommna Glad

paronskrutten
0

Växter! I massor. De renar vattnet och tar upp restprodukter :)

Helena

Dialhard
0

Porös sand för nyttobakterier att gro i och mata med fryst vs levandefoder, grönsaker och liknande för att minska belastningen på vattnet. Undvik vanligt torrfoder då det förorenar för mycket i små kar. Som ovan nämnt så växter viktigt, andmat är ju en pest att hålla på med men en riktigt bra vattenrenare. Jag byter aldrig vatten i mina räkkar utan fyller bara upp när det dunstat. Ingen bottenstädning behövs om karet sköts rätt. Låt räkorna och nyttobakterierna göra sitt.  Lycka till!

yemoller
0

Tack för svaren Glad

Har satt i lite mer växter idag och ska försöka hitta nån trevlig mossa att ha i.

Någon som vet hur länge karet bör stå innan det är någerlunda säkert att börja sätta i räkor och helenor? (karet har varigt igång i en vecka nu med pump, tog ut pumpen idag.)

sussa08
0

stoppa i dom du XD Det är vad jag hade gjort iaf :) Men ta det försiktigt med räkorna så det inte blir för mycket på en gång

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08