Min skalar dör
Hej på er!
Jag har ett akvarium med fyra skalarer i som är små.De senaste dagarna så har en av skalarerna gömt sig bland växterna hela tiden medans de andra varit framme som vanligt.Hon har heller inte vart framme och ätit på flera dagar.Alldeles nyss så såg jag att den lilla skalaren först knölade in sig bakom pumpen och sedan när hon kom fram så simmar hon på sidan.Jag se inga bett eller prickar på henne.De andra skalarerna rör henne inte.Men vad kan det vara för fel?Jag tror att hon lider och det känns så svårt att se.
De andra skalarerna är hur pigga som helst.Jag noterar att vattnet i akvariet är lite varmare.Det är 28 grader just nu.Jag har ingen doppvärmare på utan det är den temp som blir nu när det är varmt i lägenheten.
Vad tror ni att felet är med min lilla skalar?
Vet att jag är fånig som blir så berörd när min lilla fisk mår dåligt, men jag är mycket fäst vid mina småttingar.
Är de jämnstora? Annars så kan de stora stressa den lilla när du inte ser.

Hur stort är karet?
Finns det några gömställen hon kan gå undan på i lugn och ro?
Tempen är det inget fel på, Scalarer vill ha lite varmare än andra fiskar. Däremot så tror jag dom andra Fiskarna är på "henne" när du inte ser, dom är väldigt revirhävdande och även parbildande så mobbing är inget ovanligt i Scalare-kar. Sen har ju som sagt storleken en viktig betydelse oxå, är det ett mindre akvarium så är det svårare för fiskarna att bilda egna små revir och dom ser hela akvariet som sitt.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack för svaren.Hon hann tyvärr dö.Jag har inte tillräkligt stort akvarium än, men det är på gång.Men däremot så har jag inrett med vävter och grottor så att de kan gömma sig.En av skalarerna är lite större än de andra så det kan vara möjligt att de vart på henne.
Men jag kommer absolut att skaffa mig ett större akvarium.
Tack för svar.