Slamsugning!!!?hjälp!
Hur får man sug i slamsugaren??! lyckades en gång men nu går det inte alls……Min ena Platy är sjuk tror jag,den "attackerar"de andra fiskarna o biter dem,tidigare så har den oxå "kliat" sig mot stenar,den håller sig undan då o då o verkar inte alls gilla sina kompisar,varken de av samma art,men mest är den agressiv emot scalarerna o guppisarna..scalarerna(de vuxna)verkar rädda för platyn…….alla fiskarna har respekt för denna Platy,tror som sagt den är sjuk….men de andra verkar friska så vet ej vad det beror på…kan man göra något åt detta……?
Måste få sug i slamsugaren,nån som vet hur man får igång den?har provat skapa sug i den som de beskrev på djuraffären,men har bara lyckats en gång…………..
Ang platyn - det där kliandet är inte alls bra och kan mycket väl vara smittsamt! Kolla efter prickar eller andra hudproblem och isolera den i ett eget kar. Aggrevvisiteten beror nog på personligheten - den är kanske helt enkelt argsint.
Sug i slamhäverten… men det är ju jättelätt! Håll för änden och fyll hela slangen med vatten från kranen. Ta den till akvariet och stoppa ner den ena änden i akvariet och den andra i en hink. On du har ett platsrör i "över änden" så se till att du inte har luft i det. Vänd i så fall på det under vattenytan så att luften släpps ut. Nu kan du ta bort fingret från andra änden och släppa på "suget".
Grejen är att vattnet som ä på väg neråt i slangen ska vara tungt nog för att dra upp vatten i slangen över akvariets överkant. Därför måste hinken stå lägre ner än akvariet… så att det blir en längre slangbit med vatten som är på väg ner än upp.
Ibland fyller jag slangen med vatten från akvariet istället för från kranen. Det går ju lika bra men det kan vara trixigare att få ut luftbubblorna.
Hoppas det funkar nudå! 
#1 jaha,på djuraffären sa de att slamsugen skulle kopplas till pumpen(har nyligen skaffat akvarie så därför är jag lite dålig på det mesta)då ska jag göra som du sa istället,blir ju som när man tömmer vatten ungefär då…
ang platyn så har jag iaktagit honom ett tag nu men inte sett att han kliat sig nåt mer,men tjurig emot de andra är han fortfarande.men det kan kanske vara som du säger att han har en sådan personlighet(visste inte fiskar kunde vara så)fast jag har ju sett att de har personlighet,en är jättetam o vill nästan krypa upp i handen o "gosa"så fort man stoppar ned den,några är lite blygare men ändå "frammåt"…fast på olika vis:-)
kanske blev platyn "frisk" då jag gjorde delvattenbyte,men ska kolla honom ytterligare ifall han kliar sig el ej….men har som sagt var inte sett att han gjort det de senaste dgrna……
tack för infon

Ja, du tömmer ju vatten samtidigt 
Det finns klart slamsugar som kopplas till luftpumpar med, då kopplar du ena änden i slamsugen och andra i luftpumpen sen är det bara att köra.
#3 men funkade inte att koppla den till luftpumpen………..
#4 akvariet är 105 liter(har bara 12 fiskar än så länge)borde väl köpa fler men har ej hunnit……hade 6 fiskar ifrån början(platyn var lugn då,han var ju först)men när jag köpte 6 till så blev han såhär)…….de vuxna scalarerna köpte jag i omgång nr 2.
Det är bara bra att ta det lugnt med fiskinköpen. Hur stora är dom vuxna scalarerna?
#6 vet ej exakt,men de är mycket större än scalarbarnen jag fick vid första köpet,så kan väl gissa på ca 7-8 cm(svårt att bedömma)svans till näsa alltså…
slamsugningen gick iaf jättebra(gjorde en nyss) när jag gjorde utan att koppla till pumpen…..