Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1493 ggr
Felix79
0

Kakaduaciklidyngel

Hej!

Brukar kakaduaciklidhonor äta upp sina yngel?? Min hona har fått yngel. Varje dag som går minskas antalet yngel. Honan vaktar sina ungar och jagar bort de andra fiskarna (platys, Kardinaltetra, andra kakadua honor) så fort de kommer i närheten. Även hannen hjälper till att vakta yngeln. Dvs de andra fiskarna har inte en chans att äta upp yngeln. Då måste det ju vara så att honan själv äter upp dem?? Kan man ta bort yngeln från honan? Hur tidigt i sånt fall kan man göra det? Vill gärna spara några yngel.

Tacksam för svar!

KerstinL
0

Jag tror mer på att det är nån av dom andra honorna som lyckas sno åt sig nån då och då. Du kan ta bort ynglen när som helst, mamman har ingen viktig funktion i deras liv mer än att vakta dom från fiender..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

HeidiH
0

Tror oxå nån fisk lyckas nappa åt sig nån lite nu o då- Läste nånstans att det är rätt vanligt att det händer på nättena, för mammafiskaen ser sina små lite sämre då och har svårare att vakta.. men jag vet inte.. De små är väl olydiga o simmar ifrån mor sin ibland!*ler*

Felix79
0

Ok, då vet jag det. Nu har jag flyttat över några yngel till ett annat akvarium. Det var inte lätt att fånga de. Någon som har tips på hur man gör det på bästa sättet? Något speciellt jag ska tänka på angående ynglen? Jag är nybörjare.