Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 2625 ggr
JonteL
0

vill starta ett 70 liters saltkar!

Hej!jag vill starta ett 70 liter saltkar och behöver lite hjälp med några frågar=)

1.Måste man ha skummare?tänkte typ bara ha 1 clownfisk och nån räka och mjukkoraller!

2.Hur mycket Levade sten och salt ska jag ha i?hur mycket kostar det?

3.Har 2 pumpar,doppvärmare,belysning!Ska jag ha nåt mer?

4.Vet nån nån bra saltaffär i örebro?

Tackar för alla svarSkrattande

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

histronica
0

http://www.saltvattenakvarium.nu/

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/

Har tyvärr inget eget saltvattenkar men på dessa två länkar står massa information för nybörjare som vill veta mera.

Vattnadal
1

1.Måste man ha skummare?tänkte typ bara ha 1 clownfisk och nån räka och mjukkoraller!

Nej, man måste inte ha skummare. Du kan gott köra på bara delvattenyten. Blanda salt och vatten, låt stå ett dygn med cirkulationspump, sen kan du slanga ur 1/4 ur akvariet, var noga att få upp smuts i gruset, och fylla på motsvarande mängd av ditt nyblandade vatten. Kör så en gång i månaden, så klarar du dig utan skummare.

2.Hur mycket Levade sten och salt ska jag ha i?hur mycket kostar det?

Minst 7 kg sten till 70 L, gärna mer. Mängden salt står på påsarna/hinkarna du köper. Jag brukar blanda ca 300 gr/10 L vatten, tror jag, om jag inte tänker fel bara för att jag är trött…
Sten kan kosta vad <som helst mellan 100-250 kr/kg, beroende på var man handlar. Salt blir billigare ju större mängd du köper. Det finns små förpackningar på nåt kg för nån hundring, jag brukar köpa 20 kg i tagte för ca 1000 kr.

3.Har 2 pumpar,doppvärmare,belysning!Ska jag ha nåt mer?

Pumparna ska cirkulera vettnet helst minst 10 gånger på en timme. Gällande belysningen: Sikta på 1 watt/L vatten, så kan du ha de flesta sorters koraller oxå. Eller i alla fall så mycket belysning du bara kan få till.

4.Vet nån nån bra saltaffär i örebro?

Tyvärr, håller själv till i Gävleområdet. Fast vill man ha salt får man ofta åka en bit, tyvärr…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter