Tjock kampfiskhona??
Min kampistjej (Kornelia) har vi haft ca 5 månader nu… Men för 3-4 veckor sedan flyttade hennes "kille" till ett 17 liters för han bet på alla (utom henne, men han var elak mot henne…)… Och idag märkte jag att hon är ganska rund om magen! Jag har hört att honorna kan dö om de inte har någon hane, men jag vill verkligen inte ge bort henne… Jag känner ingen som har en hane! Men stämmer det att det kan hända? 
Och om inte, vad kan det annars vara?

*putt*
Behöver verkligen er hjälp! :(
Nej, honor dör inte av att inte vara runt en hane. Troligtvis är det något bakteriellt, kan vara bukvattensot som gör att buken vattenfylls.
Är det ägg så kan det gå tillbaka också, eller ja det ska göra det om det inte är nåt fel
Som dragula säger, antagligen är det något annat… Men i sällsynta fall kan det hända att de dör av att de inte blir lekta… Har hänt för mig med en dl olika fiskar tyvärr men ska inte vara så vanligt!!
Skicka en bild så kanske vi kan få lättare att hjälpa dig!
Lycka till!! :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

kan inte lägga in bilder här, kolla Nogg.se/fiskensakvarium om ni kan! Snälla?? <3
Ser inte oroande tjock ut :)
olla om hon blir extremt slö eller något :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#5 - ja, hon ligger mest på botten och "flämtar"! :`(
Men fisken som var "krokig" är bra nu igen! :)
Hm, har du någon burk där hon kan gå själv?
Om du tror det är ägg hon är tjock på skulle jag sätta henne med hanen en stund, se om han tyckte samma sak…
Annars skulle jag sätta henne själv, om hon skulle vara sjuk… Det kan ju smitta :(

#7 - åh herregud! När jag kollade till akvariet för 5 minuter sen var en av de 3 pansarmalarna DÖD!! Vi har haft 4 st från början, som är över 3 år, men den ena dog för typ 1 månad sedan (mer än det) och nu denna! Den verkade så frisk och glad innan, nu var den död! :`( Kan det ha smittat? För jag har inte märkt något… kampisen har varit så i 2 dagar nu och malen dog på fläcken!
Hm… Jag har medicinerat mot vita prick förra veckan… Och massor av yngel har dött (vi hade 18-19 och nu har vi 4 kvar…)… :`((
Kan man sätta henne i en typ glassburk? Den är 1½ liter stor… Fast man får bara plats med 1 liter ju…. Funkar det? Annars har jag bara en som får plats med 1½ liter… Fast där har jag ju kakor i just nu, och då måste jag diska den och fixa och så…. Hjäälp!
Ja du kan ta vad som hellst egentligen, det är bara tillfälligt…
Låter som en sjukdom du har… Kollat värdena på vattnet nyligen så det inte är det som strular?

#9 - alltså… Jag har inga sånna grejer hemma nu… Och jag kan inte åka iväg på några dagar än heller… :(
Har du medicinerat så har du kanske tagit död på de bra bakterierna som håller nere halterna ammoniak och nitrit. Jag tycker att du ska rengöra filter och botten och göra ett vattenbyte… och under minst en månad framåt behandla akvariet som nystartat - dvs var noga med rengöring, vattenbyten och mata försiktigt tills bakterierna kommit tillbaka.
Min erfarenhet med pansarmalar är också att de dör knall och fall… man ser sällan att något är fel innan de dör.

#11 - okej… Jag tänkte nyss fråga om det var smart att rensa det… Jag gjorde ju det förra veckan, efter medicineringen och så… Då gör jag det nu! :)
Tack så mycket för hjälpen, vi har flyttat honan nu till en burk… Jag tror inte hon kommer klara sig, men jag hoppas fortfarande!
#12 Jo, håll efter det… men städa bakteriesnällt. Dvs skölj filtret bara i vatten du tappat ur akvariet - inte i kranvatten. Plocka inte ur och tokskrubba stenar och annat om det inte är väldigt mycket alger eller annan smuts - det bor bakterier på alla ytor. Det får inte vara för mycket slam i bottenmaterialet - det täpper till så att bakerierna i det inte får syre. Byt hellre vatten ofta och lite än sällan och mycket. Använd gärna något vattenberedningmedel som tar bort klor och annat.

#13 - gör jag alltid… :)

Åh…. Min fina Kornelia dog för en vecka sedan… :`( Tack för att ni försökte hjälpa mig… Men vet ingen fortfarande vad det kan vara för något? Det liknade inte "kottsjukan" så mycket…
Ingen annan fisk mår dåligt… Mollysen som var krokig är helt vanlig nu igen och vi har fortfarande 2 yngel kvar… (typ 5 st har "rymt" genom ett hål i yngelkassen som är lagat nu… :`()