Växter
Jag har ett 54L akvarium och undrar hur många växter man bör ha i detta. Hur många, och vilka sorter passar bra? Just nu har jag tre st. , en liten, en mellan och en stor. Behöver jag köpa fler?
//Mvh Emma
Det var ju en svår fråga. En del akvarier har man ju inga växter i och andra är proppfulla. Det beror ju liksom på vad du tänkt dig. Vill du ha växter bara för att de är snygga så kan det ju vara minimalistiskt och estetiskt… Har du tänkt att de ska hjälpa till med miljön så ska det vara fler. Tre stycken är ingenting i det fallet. Det beror ju också på vad det är för växter och om de trivs. Växter som inte tar sig gör heller inget miljöarbete. Tvärt om så belastar de miljön. Långsamväxande gör lite miljöarbete. Snabbväxande gör mycket miljöarbete.
En strategi om man vill att akvariet ska vara en djungel men många olika växter är att satsa på snabbväxande växter i början och ta skott av dem allteftersom de växer så att akvariet snabbt blir ganska fullt och mijön blir bra. Sedan kan man, allt eftersom, köpa en och annan mer ovanlig eller långsamt växande sak och byta ut snabbväxare. De är oftast dyrare och ibland knepigare att få att trivas.
Tips på lätta och tåliga växter hittar du t.ex. här -> http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6857607e-5953-4932-9524-e468fa9d6fd0&GroupId=9648d0e3-186d-42e7-9df5-f03648d252c4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Hoppas detta var till hjälp